کد خبر: ۱۷۹۹۸۰
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۶

تحلیلی از اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر اقتصاد، بورس و چند صنعت
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد :

تحلیلی از اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر اقتصاد، بورس و چند صنعت

کارشناس بازار سرمایه اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر اقتصاد ، بورس و چند صنعت حاضر در بازار سرمایه را تحلیل و بررسی کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلام عباس ترابی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر اقتصاد و بورس به ایرنا اعلام کرد: حذف ارز ترجیحی از جمله تصمیمات مثبت دولت سیزدهم است که برای اصلاح رفتارهای اقتصادی و جهت‌دهی الگوی مصرف مردم ضرورت دارد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی به منظور حمایت از اقشار ضعیف جامعه در نظر گرفته شده بود اما ایجاد انگیزه‌های قاچاق، رانت و فساد از جمله عوارض غیرقابل اجرای این سیاست است که تاکنون معضلات بسیاری به همراه داشته است.

به هر میزان که معادلات اقتصادی شفاف‌تر و همراه با منطق اقتصادی باشد، سرمایه‌گذاران اعتماد بیشتری به بازار خواهند داشت و دیگر برای تصمیم گیری نیازی به دنبال کردن تصمیمات فوری سیاسی ندارند. چرا که سیاست حداقل سازی دستکاری معادلات اقتصادی منجر به رونق بازار خواهد شد.

به نظر می‌رسد صنایع غذایی و دارویی بیشترین تاثیر را از این تصمیم جدید دولت بگیرند و تغییراتی در روند معاملات این صنایع ایجاد شود. این احتمال وجود دارد که اجرای این طرح ، تاثیر روانی بسیاری در کوتاه‌ مدت بر استقبال مردم از این صنایع بگذارد اما ادامه با منطقی شدن رفتار مصرفی مردم ، ممکن است این صنایع با چالش بازدهی و فناوری مواجه شده و مجبور باشند دوره‌ای را به سرمایه‌گذاری ارتقای زیرساخت اختصاص دهند. چرا که در دوره گذشته همه مشکلات این صنایع در سایه دریافت این یارانه ، مخفی مانده بود.

سرمایه گذاران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که در میان مدت با توجه به ظرفیت های فعلی از نظر نیروی انسانی و وجود موقعیت مطلوب در منطقه امکان رشد و بالندگی صنایع غذایی، دارویی و صنایع وابسته دیگر وجود خواهد داشت.

در آینده باید پاسخگوی این رفتار اشتباه بلند مدت به نسل بعد بود. حمایت از اقشار آسیب‌پذیر وظیفه است اما تاکنون روش اتخاذ شده مانند عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی ، ضعیف‌ترین و مشکل سازترین راهکاری بود که به کار گرفته شد. مسیر انتخاب شده توسط دولت در خصوص حذف ارز ترجیحی به عنوان نزدیک ترین مسیر برای تحقق شعار عدالت خواهی تلقی می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ