کد خبر: ۱۸۰۲۲۸
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳

بانک مرکزی مکلف به صدور بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی مدارک احراز هویت است
معاون سازمان استخدامی :

بانک مرکزی مکلف به صدور بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی مدارک احراز هویت است

معاون نوسازی اداری سازمان استخدامی با ابراز ناخشنودی از وضعیت اجرای بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی از مشتریان ، بانک مرکزی را مکلف به صدور بخشنامه تاکیدی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علاء الدین رفیع‌زاده در نشستی با حضور مسئولان بانک مرکزی و سازمان ثبت احوال با ابراز نارضایتی از وضعیت اجرای بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی از مشتریان اعلام کرد: بانک‌های خصوصی و دولتی در قانون برابر هستند و اگر بخشنامه‌ای صادر می‌شود باید هر دو از آن تبعیت کنند و نباید به بهانه خصوصی‌بودن برای مردم دردسر ایجاد کرد.

وی افزود: بانک مرکزی بخشنامه تاکیدی درخصوص ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی صادر کند . در صورت قطعی سامانه، بانک‌ها موظف هستند از مدارک هویتی کپی بگیرند تا هزینه و زمان ارائه خدمت به مشتریان کاهش یابد.

بر اساس این گزارش، فرهاد حنیفی معاون نظارت بانک مرکزی در پاسخ به علت عدم اجرای مطلوب این بخشنامه توسط بانک‌ها گفت: طبق قانون مبارزه با پول‌شویی، بانک مرکزی امر احراز هویت برخط را از سال ۸۸ تا سال ۹۸ طی سه بخشنامه اجرا کرده اما در دسترسی به سامانه ثبت احوال محدودیت‌هایی وجود داشته که مانع اجرای مطلوب قانون شده است.

علیرضا قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی هم در این خصوص گفت: در بانک‌های دولتی همواره تاکید شده، احراز هویت از طریق استعلام از سازمان ثبت احوال انجام شود. گاهی اجرای قوانین بالادستی که در آنها حفظ مدارک برای ارائه به نهادهای نظارتی تصریح شده با برخی بخشنامه‌ها مانند ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی، همسو نیستند.

وی افزود: با این حال بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی در ۹۹ درصد بانک‌های دولتی در حال انجام است و مشتریان بانک‌ها در صورت مشاهده تخطی از قانون می‌توانند به واحدهای رسیدگی به شکایات همان بانک مراجعه کنند. به‌طور معمول در مدت ۲۴ ساعت به شکایت‌ها رسیدگی می‌شود.

محمدباقر عباسی معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال هم با انتقاد از اینکه برخی بانک‌های خصوصی به بهانه قطعی سیستم احراز هویت، بانک اطلاعاتی از مشتریان تشکیل می‌دهند، اعلام کرد: روزانه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار استعلام بانک‌ها از سامانه پاسخ داده می‌شود و سیستم احراز هویت برخط همواره در حال ارائه خدمت بوده و به ندرت و در مدت زمانی بسیار کوتاه ممکن است دچار قطعی شود.

وی افزود: به هیچ‌وجه نباید اطلاعات پشت کارت ملی شهروندان به‌راحتی در اختیار دیگران قرار بگیرد اما از مشتریان بانک‌ها کپی شناسنامه و گاهی کپی پشت و روی کارت ملی درخواست می‌شود که به لحاظ امنیتی این کار قابل توجیه نیست.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ