کد خبر: ۱۸۰۲۵۴
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳

رشد بی سابقه قیمت گاز در جهان، ایران را به افزایش تولید ترغیب کرد

رشد بی سابقه قیمت گاز در جهان، ایران را به افزایش تولید ترغیب کرد

رکوردشکنی قیمت گاز در جهان، ایران را با سهم ۱۷ درصدی از کل ذخایر گازی جهان به افزایش تولید ترغیب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اویل پرایس، رکوردشکنی قیمت گاز در جهان ، ایران را به افزایش تولید ترغیب کرده و برنامه‌های بسیاری برای توسعه میادین گازی عظیم دارد که ذخایر آن 33.78 تریلیون متر مکعب تخمین زده شده و با سهم 17 درصدی از کل ذخایر گازی جهان پس از روسیه در رتبه دوم قرار دارد.

بر اساس این گزارش، اگر ذخایر جدید کشف شده در میدان گازی چالوس به این ذخایر اضافه شود، مجموع ذخایر گاز طبیعی ایران به 40.9 تریلیون مترمکعب خواهد رسید که حتی از ذخایر گاز روسیه هم بیشتر است.

ایران در کنار هم پیمانان بزرگ یعنی روسیه و چین که با آنها توافق نامه همکاری طولانی مدت دارد، قرار است تولید گاز را در بازارهای جهانی که همچنان شاهد قیمت های بی سابقه است، افزایش دهد.

بر اساس بیانیه محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت، نخستین محور این اقدام مهم بر سرمایه گذاری 11 میلیارد دلاری به منظور افزایش ظرفیت تولید گاز به میزان 240 میلیون متر مکعب در سال 2022 متمرکز خواهد بود. تمرکز اصلی این هدف بر میدان گازی 11 پارس جنوبی خواهد بود.

پارس جنوبی با ذخایر گازی درجا 14.2 تریلیون متر مکعبی و ذخایر 18 میلیارد بشکه ای میعانات گازی، حدود 40 درصد مجموع ذخایر گازی و حدود 80 درصد تولید کل گاز ایران را در اختیار دارد. ذخایر گازی ایران بیشتر در مناطق جنوبی فارس، بوشهر و هرمزگان واقع است.

 3700 کیلومتر مربع بخش پارس جنوبی از حوضه 9700 کیلومتر مربعی مشترک با قطر (در قالب 6000 کیلومتر مربع میدان گنبد شمالی) همچنین برای استراتژی کلی ایران به منظور حفظ تولید گاز حیاتی است . چرا که ظرفیت تولید واحد 11 پارس جنوبی، 57 میلیون متر مکعب در روز پیش بینی شده است.

این میدان برای برنامه‌های بعدی ایران برای تبدیل شدن به راس دارندگان ذخایر در جهان هم حیاتی و مهم است اما به کانون اصلی جنگ قدرت بین آمریکا ، چین و روسیه تبدیل و اروپا در میانه آن گرفتار شده است.

جدا از میادین گازی پارس جنوبی و چالوس، ایران به دنبال افزایش تولید از میدان گاز طبیعی پارس شمالی با 4 میلیارد دلار هزینه است که به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت، می تواند به سرعت حدود 100 میلیون متر مکعب در روز به تولید گاز ایران بیفزاید.

نخستین چاه اکتشافی پارس شمالی در سال 1967 به پایان رسید و تا 23 سال بعد بزرگترین مخزن گازی ایران بود. میدان گازی پارس شمالی که در 120 کیلومتری جنوب شرقی جنوب استان بوشهر واقع شده ، حدود 1.67 تریلیون مترمکعب گاز درجا دارد و حجم گاز قابل برداشت آن حدود 1.33 تریلیون مترمکعب است.

در صورت توسعه مناسب میدان پارس شمالی در کمتر از 12 ماه می توان روزانه حداقل 100 میلیون متر مکعب گاز تولید کرد و اگر تمام گاز بازیابی شده به ال ان جی تبدیل شود، می‌تواند حداقل سالانه 20 میلیون تن ال ان جی تولید کند.

قراردادهای موقتی گازپروم نِفت برای توسعه میادین نفتی چنگوله و چشمه خوش، تات نِفت برای میدان دهلران ، زاروبژنِفت آبان و پایدار غرب و لوک اویل برای توسعه میادین نفتی آب تیمور و منصوری زمان اعمال مجدد تحریم ها از سوی آمریکا در سال 2018  با تاخیر مواجه شده یا تغییر کرده‌اند.

تخمین زده می‌شود ، میدان گازی کیش به اندازه گاز موجود در پنج میدان پارس جنوبی، ذخیره داشته باشد و ایران قصد دارد آن را در 3 مرحله توسعه دهد و تولید را حداقل به 142 میلیون مترمکعب در روز برساند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ