کد خبر: ۱۸۰۴۰۳
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸

گرانی سوخت شرکتهای پتروشیمی و پالایشگاهی به ضرر بورس و سهامداران است
مرکز پژوهش های مجلس :

گرانی سوخت شرکتهای پتروشیمی و پالایشگاهی به ضرر بورس و سهامداران است

مرکز پژوهش های مجلس ، گرانی سوخت گاز شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی در سال آینده را به ضرر بورس و سهامداران اعلام کرد و پیشنهاداتی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد: افزایش نرخ سوخت گاز تحویلی به شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی معادل نرخ خوراک گاز صنعت پتروشیمی و با هدف کاهش یارانه پنهان انرژی، افزایش درآمد دولت و تک نرخی شدن نرخ گاز طبیعی تحویلی به صنعت پتروشیمی به عنوان ردیف درآمدی ذیل تبصره 14 لایحه بودجه در نظر گرفته شده است.

نتایج حاکی از تأثیر منفی این سیاست بر بازار سرمایه و به سبب کاهش حاشیه سود به نسبت زیاد شرکت های پتروشیمی (به ویژه پتروشیمی های خوراک گازی) و پالایشگاهی و با توجه به ارزش قابل توجه سهام شرکتهای پتروشیمی و پالایشی حاضر در بورس است.

 از دیگر تبعات اعمال این سیاست، زیانده شدن برخی از پتروشیمی های خوراک مایع ، خطر وضعیت مالی پتروشیمی های تازه به بهره برداری رسیده و کاهش انگیزه سرمایه گذاری جدید در صنایع پتروشیمی و پالایشی است که همگی موارد، مغایر سیاست حمایت از تولید هستند.

لذا با هدف کاهش تبعات سیاست مدنظر و تک نرخی شدن سوخت و خوراک گاز طبیعی مصرفی پتروشیمی ها و با لحاظ تأمین مبلغ برآورد شده ذیل ردیف 5 منابع تبصره 14 لایحه بودجه ، پیشنهاد می شود نرخ سوخت گاز صنعت پتروشیمی و پالایشی و نیز مجتمع های احیای فولاد به تدریج و طی سه سال به نرخ خوراک گاز پتروشیمی برسد.

بنابراین سال آینده این نرخ ها برابر 60 درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی خواهد بود و راجع به سایر صنایع نیز طبق لایحه بودجه، سوخت گاز با نرخ معادل 10 درصد نرخ خوراک گاز صنعت پتروشیمی است.

بدین ترتیب مضاف بر کاهش کمتر حاشیه سود شرکت های پالایشی و پتروشیمی نسبت به سناریو مطرح شده در لایحه بودجه (نرخ سوخت گاز معادل نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها)، مخاطرات عنوان شده قبلی نیز تا حد خوبی تقلیل یافته و به دلیل وجود قابلیت پیش بینی پذیری تغییرات اعمالی در نرخ سوخت صنایع در سالهای آتی، فرصت برای این صنایع جهت تطبیق با شرایط جدید وجود خواهد داشت.

در صورت عدم اعمال سیاست ارائه شده و اصرار بر اعمال سیاست یکسان سازی نرخ سوخت و خوراک گاز پتروشیمی ها طی یک سال، پیشنهاد می‌شود نرخ خوراک گاز صنعت پتروشیمی به معادل 85 درصد نرخ حاصل از فرمول قیمت گذاری خوراک گاز طبیعی پتروشیمی ها تغییر یافته و سوخت گاز صنعت پتروشیمی و پالایشی و نیز مجتمع های احیای فولاد با نرخ خوراک گاز تعدیل یافته محاسبه شده و راجع به سایر صنایع نیز مطابق لایحه بودجه، سوخت گاز با نرخ معادل 10 درصد نرخ خوراک گاز تعدیل یافته صنعت پتروشیمی باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ