کد خبر: ۱۸۰۴۴۶
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹

گرانی ۲۰۰ درصدی کالاها با وجود دلار ۴۲۰۰ تومانی و پیش بینی افزایش تورم
معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد :

گرانی ۲۰۰ درصدی کالاها با وجود دلار ۴۲۰۰ تومانی و پیش بینی افزایش تورم

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به گرانی ۲۰۰ درصدی برخی کالاها با وجود تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی نسبت به تورم بیشتر در صورت عدم حذف ارز ترجیحی هشدار داد !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد هادی سبحانیان درباره سیاست‌های دولت برای تک نرخی شدن ارز به ایلنا گفت: حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی غلط‌ انداز است و عبارت دقیقی نیست. تداوم وضع موجود به تورم پایدار منجر می‌شود. در حالی که تغییر روش حمایت از مصرف‌‌کنندگان موجب افزایش مقطعی در قیمت برخی اقلام خواهد شد.

وی افزود: هر چند تفاوتی بین نرخ ارز نیمایی و سنا وجود دارد اما این فاصله می‌تواند کاهش پیدا کند . مبنا همان نرخ نیما بوده که عمده واردات بر اساس آن انجام می شود.

این معاون ادامه داد: اجرای این سیاست هیچ افزایشی در قیمت‌‌ها ایجاد نخواهد کرد. قیمت برخی کالاها از جمله گوشت ، مرغ، تخم‌‌مرغ و ... با وجود تخصیص ارز ترجیحی بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشت . در حالی که رشد شاخص کل از فروردین سال ۹۷ کمتر از این میزان بود. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هر چند درصدی به قیمت‌‌ها اضافه می‌‌کند اما کمتر از نرخ تورم با تداوم وضع فعلی خواهد بود.

سبحانیان گفت : این تحلیل درست نیست که اگر نرخ ارز واردات کالایی ۵ برابر ‌‌شود، قیمت آن کالا هم باید ۵ برابر شود . ارز ترجیحی سهم قابل توجهی در قیمت تمام شده کالا ندارد و این طور نیست که بین قیمت ارز، نهاده و محصول رابطه یک به یک وجود داشته باشد . بلکه ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت نهایی سهم نرخ ارز است.

وی افزود: هنوز یارانه ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی برای جبران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهایی نشده و به محض جمع بندی ، مراجع رسمی دولت درباره آن اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ