کد خبر: ۱۸۰۷۷۴
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸

مذاکرات تا حصول مطالبات حداکثری ایران و آمریکا ادامه می یابد
استاد دانشگاه آکران:

مذاکرات تا حصول مطالبات حداکثری ایران و آمریکا ادامه می یابد

استاد دانشگاه آکران آمریکا با اعلام دو مانع اصلی بر سر راه احیای برجام گفت: مذاکرات تا زمانی که تهران و واشنگتن به مطالبات حداکثری برسند ، ادامه می یابد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، کارل کالتنتالر با اشاره به اینکه زمان مشخصی برای پایان مذاکرات برجامی وجود ندارد به ایلنا اعلام کرد: مذاکرات تا زمانی که دو طرف به نقطه‌ای برسند که نتوانند امتیازی بگیرند ، ادامه خواهد داشت.

خواسته‌های ایران مبنی بر ارائه تضمین از سوی آمریکا و لغو همه تحریم‌ها ، دو مانع اصلی بر سر راه احیای برجام بوده که غیر ممکن است برآورده شوند.

تهران و واشنگتن به صراحت اعلام کرده‌اند در صورت عدم تحقق مطالبات ممکن است مذاکرات را ترک کنند. این رفتار قلدرانه نیست . بلکه رفتاری کاملاً استاندارد در مذاکرات بین‌المللی است. به‌ ویژه بین دو طرف که به اندازه آمریکا و ایران به یکدیگر بی‌اعتماد هستند.

شنیدن اظهارات متناقض از مذاکرات وین تعجب‌آور نیست

شایعات بسیاری در مورد تغییر مواضع طرف‌های مختلف از جمله توافق موقت وجود دارد اما تشخیص صحت آن بسیار دشوار است. ایران و آمریکا ممکن است به تمام خواسته‌ها در مذاکرات نرسند.

هر دو طرف از تهدید به پایان رسیدن زمان برای گرفتن امتیاز از طرف دیگر استفاده می‌کنند اما در نهایت هر دو طرف خواهان یک توافق هستند. هیچ راهی برای پیش‌بینی تاریخ نهایی رسیدن به توافق وجود ندارد.

گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا کارآمدتر خواهد بود

گفت‌وگوی مستقیم کارآمدتر از آنچه در حال انجام است، خواهد بود اما این مشکل نیز وجود دارد که مذاکره مستقیم با آمریکا برای طرف ایرانی عقب نشینی از مواضع باشد . مذاکرات هسته‌ای تنها موضوعی نیست که طرفین را از هم جدا می‌کند.

مخالفت‌های اسرائیل مانع تلاش دولت بایدن برای احیای برجام نشده است

اسرائیل مدام به آمریکا اعلام کرده با مذاکرات و هرگونه ایده توافقی با ایران که بتواند به تهران دسترسی بیشتری به منابع مالی بدهد، مخالف است ولی این امر مانع تلاش دولت بایدن برای احیای برجام نشده است.

رابطه با آمریکا برای شرکای اروپایی مهم‌تر از برجام است

هیچ نیازی نبود که ایرانی‌ها به اندازه‌ای که دارند اورانیوم غنی‌سازی کنند . جز اینکه از این ابزار استفاده کنند تا  آمریکا را به میز مذاکره بازگردانند. این اقدامی مضر برای اعتماد به ایران بود . زیرا تصمیم‌گیرندگان کاملاً نگران توانایی ایران برای حرکت سریع به سوی ساخت بمب هسته‌ای هستند.

مذاکرات هسته‌ای نوشدارویی برای  رفع ناامنی در منطقه نیست

اگر مذاکرات شکست بخورد، منطقه ممکن است ناامن‌تر شود اما توافق احتمالی نوشدارویی برای رفع ناامنی در منطقه نیست. حتی اگر توافقی حاصل شود، منطقه ناامن باقی خواهد ماند. بی‌اعتمادی متقابل و اختلاف منافع در بین قدرت‌های منطقه‌ بسیار است.

دولت بایدن در مقایسه با ترامپ موضع بسیار متفاوتی در قبال ایران اتخاذ کرده است. بر خلاف ترامپ بر اعمال فشار بر ایران متکی نیست. حاشیه‌سازی هر طرف در مذاکرات می‌تواند عواقب ناگواری در پی داشته باشد اما گاهی اوقات دولت‌ها فکر می‌کنند ارزش ریسک کردن را دارد.

هر دو طرف در مورد برخی مسائل انعطاف‌پذیری بیشتری نشان می‌دهند اما خط قرمزهایی هم دارند.

توافق ایران و آژانس ، اقدامی ضروری برای ایجاد مجدد اعتماد به نیات ایران بود. عدم همکاری با آژانس باعث می‌شد ، تهران در شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای جدی نباشد. این مسئله در مقطعی اعتماد را کاهش داد و مذاکرات را به تعویق انداخت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ