کد خبر: ۱۸۱۱۷۲
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۷

تامین مالی ساخت مسکن از بورس مشروط به بازگشت اعتماد است
مدیرکل بازارهای مالی وزارت اقتصاد :

تامین مالی ساخت مسکن از بورس مشروط به بازگشت اعتماد است

مدیرکل بازارهای مالی وزارت اقتصاد با اشاره به لزوم استفاده بورس در تامین مالی ساخت مسکن ، گفت: تحقق این هدف مشروط به بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید کریمی در نشست ارزیابی الگوهای تامین مالی ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه اعلام کرد: بر اساس مطالعات انجام شده میزان تسهیلاتی که در بخش مسکن داده می‌شود در نظام بانکی ایران نسبت به سایر کشورها بسیار ناچیز بوده و بانک ها به تسهیلات کوتاه مدت عادت کرده اند.

وی افزود: در ایران همه بانک‌ها به یک شیوه عمل می‌کنند و همه به عنوان بانک تجاری مشغول فعالیت هستند. درحالی که باید نقش خاصی در اقتصاد ایفا کنند و تخصصی تر شوند. به طور خاص این امکان وجود دارد با ایجاد بانک‌های تخصصی تامین مالی از ظرفیت نظام بانکی برای رونق شرایط تامین مالی در بازار سرمایه استفاده شود.

این مقام مسئول ادامه داد: مسئله بعدی ریسک‌های بازار سرمایه است. موفقیت این بازار در عرضه اولیه است اما در شرایط فعلی عرضه اولیه‌ها رونق ندارند. بنابراین یکی از الزامات رونق تامین مالی ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه، بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به این نهاد است.

کریمی گفت: در ایران فقط به مسئله بازدهی توجه می شود و سرمایه گذاران با ریسک بازار آشنایی ندارند. درحالی که در صورت توجه به این مسئله می‌توان گزینه‌های متعددی را ارائه کرد. اگر چه نقدینگی خرد سرگردان وجود دارد اما آیا به صلاح است که افراد به صورت مستقیم وارد بازار شوند یا باید از طریق نهادهای واسطه بازدهی و ریسک را در نظر گرفت ؟

وی افزود: لازمه تشکیل بازار ، ورود سفته بازان است و فقط باید بتوان آن را کنترل و نظارت کرد. تشکیل نرخ در بازار متشکل اساسا به واسطه حضور همین سفته بازان انجام می‌شود و نمی‌توان از حضور این افراد صرف نظر کرد. البته بازار باید قاعده گذاری شود و در مقابل ناهنجاری ایستادگی کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ