کد خبر: ۱۸۶۰۶۵
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱/۱۵

داروهای داخلی و وارداتی ۳۰ تا ۱۰۰ و ۶۰۰ درصد افزایش نرخ داشت + برنامه ها
رئیس سازمان غذا و دارو:

داروهای داخلی و وارداتی ۳۰ تا ۱۰۰ و ۶۰۰ درصد افزایش نرخ داشت + برنامه ها

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به برنامه نشان‌ دار شدن بودجه دارو و تخصیص وام یک میلیارد دلاری برای نوسازی خطوط تولید از افزایش ۳۰ تا ۱۰۰ و ۶۰۰ درصدی داروهای داخلی و وارداتی در سال 99 خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهرام دارایی درخصوص طرح‌های سازمان غذا و دارو در سال 1401 به روزنامه همشهری اعلام کرد: طبق تفاهمنامه با معاونت علمی ریاست‌جمهوری، تولید دارو از سال گذشته وارد مرحله دیگری شد. اعلام نیاز از سوی سازمان غذا و دارو و تامین دارو و تجهیزات پزشکی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و نگاه‌ به این حوزه تولید محصول با کیفیت صادرات است.

افزایش قیمت 30 تا 100 و 600 درصدی داروهای داخلی و وارداتی

طبق مصوبه مجلس و درخواست وزارت بهداشت وقت، بودجه 2 میلیارد دلاری برای کل تجهیزات پزشکی و دارو درنظر گرفته شد که در مقایسه با سال 97، دو میلیارد دلار کمتر بود. این اتفاق سبب شد با توجه به تامین برخی داروها با ارز نیمایی و خارج شدن آنها از فهرست بیمه، افزایش قیمت دارو رقم بخورد. سال گذشته داروهای وارداتی تا 6 برابر و داروهای تولید داخل هم با توجه به میزان ارز تامین مواداولیه 30 تا 100 درصد افزایش قیمت داشتند.

این اتفاقی بود که در دولت قبل رخ داد و اثر آن به نیمه دوم 1400 هم رسید. البته همان 2 میلیارد دلار هم در نیمه ابتدایی سال مصرف شد و برای نیمه دوم سال پس از تغییر دولت، هیچ ارزی وجود نداشت. به همین دلیل با دستور رئیس‌جمهور 700میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت. در مجموع ارز مصرف شده برای خرید تجهیزات پزشکی و دارو طی سال 1400 بالغ بر 3.2 میلیارد دلار بود و وجود 2 موج سنگین کرونا در مرداد و اواخر سال گذشته باعث افزایش مصرف دارو شد تا جایی که مرداد ماه 2 هزار میلیارد تومان برای مصرف رمدسیویر هزینه شد و تنها در نیمه اول سال گذشته هزینه‌ها 30 درصد افزایش پیدا کرد.

اکنون نزدیک به 50 میلیارد عدد دارو تولید می‌شود که نیمی از ظرفیت تولید دارو است و به‌دلیل سیاست اشتباهی که در گذشته وجود داشته، نیمی از ظرفیت تولید خالی مانده است.

قاچاق معکوس، مهم‌ترین عامل کمبود

مصرف بالا و غیرمنطقی، افزایش مصرف در دوران کرونا و قاچاق معکوس ازجمله عوامل افزایش مصرف و کمبود دارو در سال گذشته بودند. سال گذشته قاچاق معکوس دارو به‌شدت افزایش پیدا کرد. البته ارقام دقیق آن جمع‌بندی نشده اما قابل توجه و چشمگیر هستند. آنتی‌بیوتیک‌ها، انسولین، ریتالین، داروهای ضدسرطان و بیماری‌های خاص به راحتی قاچاق می‌شوند. داروهای تزریقی آی‌وی‌آی‌جی (IVIg) برای کرونا به‌دلیل افزایش مصرف در دوران کرونا کمبود جهانی داشت و با افزایش قاچاق مواجه شدند. برخی داروها بیش از نیاز تولید می‌شود اما به‌دلیل قاچاق کمبود‌ وجود دارد ازجمله آموکسی‌سیلین که سال گذشته 2.5 برابر بیشتر تامین شد یا ریفامپین (داروی ضدسل) که تولید 2برابری داشت و به راحتی بصورت کامیونی و کانتینری به افغانستان قاچاق می‌شود. چرا که بیماری سل در این کشور شایع است و مصرف زیادی دارند.

اختصاص ارز ترجیحی دارو اصلاح می‌شود

مصوبات بودجه 1401 باید از سوی سازمان برنامه و بودجه، شرکت‌های بیمه و وزارت بهداشت بطور مطلوب اجرا شود. دارو و تجهیزات پزشکی حوزه فرا بخشی است و این همکاری می‌تواند منجر به رقم خوردن شرایط بهتر در صنعت دارویی شود. البته سال جاری شرایط ویژه‌تری هم وجود دارد. چرا که باید تغییراتی در نحوه ارائه یارانه دارو و تجهیزات پزشکی صورت بگیرد و با توجه به تجربه‌های تلخ گذشته درباره قاچاق و ورود داروها به بازار سیاه این مسیر اصلاح شود.

سال جاری قرار است از 400 هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج حمایت شود. بودجه این بخش 3 تا 4 برابر افزایش پیدا کرده و می‌توان پوشش مناسبی برای کاهش فرانشیز و پرداخت از جیب بیماران داشت.

حذف ارز ترجیحی برای دارو صورت نمی‌گیرد. این فرایند اصلاح فرایند اختصاص ارز به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است. هیچ جای دنیا قیمت‌گذاری دارو رها و اختیاری نیست. حتی داروهایی که ارز دولتی دریافت نمی‌کنند هم محدودیت قیمت‌گذاری‌ دارند. اصلاح قیمت‌ها با همکاری وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ها صورت خواهد گرفت و افزایش قیمت‌ دارو برای تولیدکننده انجام می‌شود اما مابه‌تفاوت ارز ترجیحی به نیمایی به بیمه‌ها پرداخت می‌شود که مردم هنگام خرید دارو با افزایش قیمت مواجه نشوند.

بودجه دارو نشان‌دار می‌شود

طرحی که برای این امر درنظر گرفته شده، ایده‌آل است اما انتظار نمی رود فوری اجرایی شود. تمامی نهادهای مرتبط در این حوزه باید وظایف را به نحو مطلوب انجام دهند تا شکل زنجیروار طرح اجرا شود. در این راستا پرداختی‌ها بصورت نشان‌دار انجام می‌شود و به هیچ عنوان پرداخت به حوزه‌های دیگر اختصاص پیدا نمی‌کند. مثلا سهم بیمه‌ها بصورت نشان‌دار از سوی سازمان برنامه و بودجه تعیین و پرداخت می‌شود که مسیر آن کاملا مشخص است. البته پیش از این تفاوت ارز به واردکننده اختصاص پیدا می‌کرد و اکنون این تفاوت به بیمه‌ها تعلق می‌گیرد و همان هم نشان‌دار خواهد بود و جای دیگر مصرف نخواهد شد.

در این طرح علاوه بر اقدامات اجرایی، الزاماتی هم وجود دارد و کاهش بدهی‌های قبلی به کمترین میزان جزو الزامات ابتدایی طرح است. اکنون بیمارستان امام خمینی بیش از 8 هزار میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلبکار است. در سطحی دیگر تامین اجتماعی مشابه این مطالبه را از دولت دارد. این بدهی‌ها باید به کمترین حد برسد تا طرح اجرا شود. این ظرفیت در بیمه‌ها فراهم شده که با نسخه الکترونیک هر دو هفته یک‌بار عملکرد داروخانه‌ها را پرداخت کنند. اگر قرار باشد این اصلاح انجام شود قطعا مشکلاتی وجود خواهد داشت که باید به حداقل برسد. اما زمانی که به نتیجه برسد عصر جدیدی در حوزه تامین دارو و تجهیزات پزشکی خواهیم داشت.

بازه زمانی محقق شدن همان انتظارات و الزامات است که قطعا اوایل سال نخواهد بود و فعلا به همین منوال ادامه دارد تا ذخایر دارویی و تجهیزات پزشکی قابل‌قبول تامین شده باشد. احتمالا تا پایان سال طرح اصلاح اختصاص ارز به حوزه دارو اصلاح خواهد شد و از این مرحله گذر خواهیم کرد. باید دید رفتار کرونا در ایران و جهان به چه صورت خواهد بود. البته پیش‌بینی از تغییر وضعیت همه گیری به بومی است و احتمال دارد از سال آینده به شکل آنفلوآنزای فصلی ظاهر شود و باید سالانه واکسنی برای آن درنظر گرفت.

یک میلیارد دلار برای نوسازی خطوط تولید دارو

انحصارگری بدترین بیماری در حوزه دارو است و چه در واردات و چه تولید داخل می‌تواند منجر به آسیب و تولید بی‌کیفیت شود. بنابراین هر نوع انحصار و فساد در این حوزه ضربه می‌زند. سال گذشته با حمایت از تولید دانش‌بنیان، تفاهمنامه‌ای با معاونت علمی ریاست‌جمهوری امضا شد و پنجره ای واحد برای شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته فناور ایجاد و کار هم آغاز شد. سال جاری این طرح ادامه دارد و می‌تواند انحصارها را بشکند. چرا که شرکت‌های کوچک هم می‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند. به‌ویژه اینکه نگاه به تولید محصول مناسب صادرات است که هم کیفیت دارد و هم نیاز مردم را پاسخ می‌دهد.

در گذشته تولیدکنندگان علاقه‌ای به دریافت ارز ترجیحی برای واردات مواد اولیه نداشتند و ترجیح می‌دادند این ارز برای نوسازی صنایع دارویی در اختیار قرار بگیرد. تجهیزات گران‌قیمت تولید دارو فرسوده شده‌اند. بر این اساس توافقنامه‌ای با بانک مرکزی مبلغ یک میلیارد دلار به شکل تسهیلات در اختیار صنایع دارویی قرار خواهد گرفت. این توافقنامه باید سال جاری اجرا شود که البته نیاز به همکاری بانک‌های عامل دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ