کد خبر: ۱۸۹۱۵۰
۰:۰ - ۱۴۰۱/۲/۲۴

مذاکرات از سرگرفته شد و در دسترس توافق است / موضع آمریکا، ایران و روسیه
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

مذاکرات از سرگرفته شد و در دسترس توافق است / موضع آمریکا، ایران و روسیه

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: با برطرف شدن مانع توقف دو ماهه، مذاکرات وین دوباره از سر گرفته شد و توافق نهایی در دسترس است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جوزپ بورل در نشست گروه 7 در آلمان گفت: در جریان گفت‌وگوهای انریکه مورا و مقامات ایرانی در تهران، پیشرفت کافی برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام پس از بن‌بست دوماهه و مانع مذاکرات متوقف‌ شده پس از گفت و گوهای جدید برطرف شد.

وی افزود: توافق نهایی در دسترس است. مذاکرات وین متوقف شده بود و دوباره باز شد. پاسخ ایران به اندازه کافی مثبت بود.

وزارت خارجه آمریکا هم در واکنش به این اظهارات ار برگزاری جلسه ایی در آینده نزدیک با این مقام مسئول خبر داد و اعلام کرد: در این مرحله، توافق هنوز قطعی نیست و ایران باید تصمیم بگیرد که آیا بر شروط خارج از برجام پافشاری می‌کند یا خیر و آیا خواهان انعقاد سریع توافق است ؟ آمریکا بر این باور است توافق به نفع همه طرف‌ها خواهد بود و از قبل به همراه شرکا آماده‌ بوده و اکنون به ایران مربوط است.

حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه ایران نیز در توییتر اعلام کرد: توافق خوب و قابل‌اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی را گرفته و به تعهدات پایبند باشد. تماس‌ها ادامه دارد.

محمد مرندی مشاور گروه مذاکره کننده نیز گفت: برای احیای برجام هنوز چند مسأله باقی مانده که اصلی‌ترین آن بحث تضمین است . ایران قبول کرد کاخ سفید در مورد رویکرد‌های دولت‌های بعدی تضمین ندهد اما امریکا ارائه تضمین برای دوره‌ بایدن را هم نپذیرفته است.

براساس این گزارش، میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه هم درتوییتر اعلام کرد: اگر تحت شرایط متفاوت دیگری بود، روسیه احتمالا می توانست به طرفین ( ایران و امریکا) برای نهایی سازی توافق احیای برجام کمک کند، ولی اکنون نه .

سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم درباره نظر بورل در خصوص از سر گرفته شدن مذاکرات، اعلام کرد: انتظار می رود این مذاکرات سریع به نتیجه برسد.

وزیر خارجه قطر نیز با اشاره به محور مذاکرات امیر قطر در تهران با موضوع برقراری ثبات منطقه ، اعلام کرد: مذاکرات وین مرحله حساسی را پشت سر می‌گذارد و دوحه در حمایت از این توافق تاکید دارد. توافق هسته‌ای عادلانه برای همه طرف‌ها، تاثیر مثبتی بر منطقه خواهد گذاشت و به تحقق ثبات  منطقه کمک خواهد کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ