کد خبر: ۱۸۹۱۷۷
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۲/۲۴

واردات خودرو اجرا خواهد شد/ اثر تورمی کمتر از۱۰ درصدی حذف دلار۴۲۰۰ تومانی
بانک مرکزی :

واردات خودرو اجرا خواهد شد/ اثر تورمی کمتر از۱۰ درصدی حذف دلار۴۲۰۰ تومانی

بانک مرکزی اعلام کرد: ‎واردات خودرو در چارچوب ضوابط، سیاست‌های ارزی و سقف‌های تعیین شده اجرا خواهد شد و اثر تورمی حدف دلار ۴۲۰۰ تومانی کمتر از ۱۰ درصد خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،  مصطفی قمری‌وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: مصوبه آزادسازی ‎واردات خودرو در چارچوب ضوابط، سیاست‌ های ارزی و سقف‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی اجرا خواهد شد. هماهنگی کامل سیاست‌های تجاری با سیاست‌های ارزی در برنامه ‎اصلاحات ساختاری اقتصاد،اصل مورد وفاق دولت است.

مواضع رئیس بانک مرکزی درباره حذف دلار 4200 تومانی با اثر تورمی کمتر از 10 درصد

براساس این گزارش، علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی هم برنامه تلویزیونی اعلام کرد: از اشکالات تخصیص دلار 4200 تومانی این بود که به حلقه اول پرداخت می‌شد و به‌جای اینکه به مردم و مصرف‌کننده برسد انحراف‌هایی داشت. بنابراین پرداخت یارانه اصلاح شد. جنگ اوکراین قیمت جهانی کالاها را افزایش داد و بسیاری از کشورها تعرفه واردات را صفر کردند و انگیزه قاچاق از ایران هم بیشتر شد.

ارز کالا و مواد اولیه هم با نرخ نیمایی راحت‌تر تأمین می‌شود و هیچ مشکلی در تأمین ارز کالاهای اساسی نیست.خوشبختانه درآمد ارزی به دلیل افزایش قیمت نفت و رشد ظرفیت تولید بیشتر هم شده است. عدم پیوستن ایران به FATF نیز مانع جدی در تجارت و تعامل با کشورها نیست.

اصلاح و کنترل ترازنامه بانک‌ها از برنامه‌های جدی بانک مرکزی است تا رشد خلق پول کنترل شود. بزودی با هوشمند سازی نظارت بر سپرده‌ها و تسهیلات و در نتیجه خلق پول بانک‌ها به صورت دقیق و کامل کنترل خواهد شد. استقراض دولت و برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و اوراق منتشره دولت از اتفاقاتی است که در رشد پایه پولی و نقدینگی تأثیرگذار بوده که در حال اصلاح است.

از سوی دیگر به طور قطع اصلاح ارز 4200 هم به کنترل پایه پولی کمک می‌کند. میزان تورم ناشی از یارانه‌ها هم محاسبه شده و کسری بودجه هم جبران می‌شود و آثار تورمی خذف دلار 4200 تومانی تنها کمتر از 10 درصد خواهد بود.

کسری بودجه دولت هم از طریق انضباط مالی با برنامه‌های بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد کنترل می‌شود و با بهبود درآمدهای ارزی، بدهی‌های دولت به بانک مرکزی هم تسویه خواهد شد. در این میان طبق آخرین بخشنامه‌ با اعتبارسنجی مناسب و با حداقل وثایق مردم می توانند وام خرد تا 200 میلیون تومان بگیرند.

زیرساخت‌های کالابرگ الکترونیکی هم برای نانوایی‌ها به صورت آزمایشی در استان‌ زنجان درحال انجام بوده و در صورت موفقیت‌ می‌تواند به کالاهای دیگر هم تعلق یابد و شاید بتوان یارانه را پرداخت کرد. در زمان خرید، بخشی از قیمت کالا توسط افراد و مابه‌ تفاوت آن از محل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت خواهد شد که زیرساخت‌های فنی جدید لازم دارد.

متولی این موضوع هم وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هستند و حدود دو ماه زمان برای تهیه زیرساخت‌ها برآورد شده که برای سایر کالاها هم هست.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ