کد خبر: ۱۹۱۸۸۴
۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۴/۱۵

تبعات طرح وزارت صنعت در بورس کالا برای کنترل بازار محصولات پتروشیمی
عضو انجمن ملی پلیمر مطرح کرد:

تبعات طرح وزارت صنعت در بورس کالا برای کنترل بازار محصولات پتروشیمی

عضو انجمن ملی پلیمر با انتقاد از طرح وزارت صنعت برای کنترل بازار محصولات پتروشیمی با برداشتن سقف سهمیه خرید بهین یاب در بورس کالا گفت: برداشتن اهرم کنترل موجب ایجاد تبعاتی می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید زمان زاده با بیان اینکه در طرح وزارت صنعت برای کنترل بازار محصولات پتروشیمی با برداشتن سقف سهمیه خرید بهین یاب در بورس کالا، اصالت مدیریت بازار از تقاضا به عرضه منتقل شده به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این طرح ۲۵ متغیر دارد که به هم وابسته هستند و وزارتخانه باید آنها را همزمان اجرایی کند وگرنه در هر مرحله امکان انحراف و نرسیدن طرح به هدف اصلی وجود دارد.

وی افزود: وقتی اهرم کنترل برداشته شود، اختلاف قیمت ارز نیمایی و آزاد، می‌تواند سبب قاچاق و خام فروشی و رسیدن مواد اولیه با قیمت‌های بالاتر یا ایجاد محدودیت در دسترسی به این مواد برای تولیدکنندگان شود. نباید طرح به شکلی اجرایی شود که افراد غیر مرتبط وارد بازار پتروشیمی شوند.

زمان زاده ادامه داد: در گام اول اجرای این طرح، حداقل در مورد چند کالایی که سقف خرید را برداشتند، باید عرضه را نیز افزایش می‌دادند اما این اتفاق نیفتاد و در برخی گروه‌های کالایی که مشکلی نداشتند، التهاب ایجاد شد. وزارت صنعت باید ابتدا کف عرضه محصولات را در بورس کالا افزایش می‌داد و سپس سهمیه‌های خرید را آزاد می‌کرد. زیرا این طرح برای کالا‌هایی می‌تواند درست باشد که بازار آنها به علت مازاد بودن تولید بر تقاضا، فاقد التهاب است.

براساس این گزارش، انجمن ملی پلیمر اعلام کرده، پیگیری‌های وزارت صنعت برای کاهش تفاوت نرخ بین بازار سیاه و بورس کالا نتیجه بخش نبوده و هنوز ابهامات در خصوص شرایط عرضه و معاملات ادامه داشته و این انجمن پیگیر شفافیت برای اجرای عرضه و فروش تلفیقی به عنوان یکی از متغیرهای طرح وزارت صنعت است. عرضه تلفیقی محصولات پتروشیمی که باید مواد اولیه داخلی و وارداتی صنایع پایین دستی را تامین می‌کرد از تولید داخلی کافی برخوردار نیست.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ