کد خبر: ۱۹۲۶۳۲
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۵/۵

قرارداد اختیار معامله خرید و فروش
از امروز در بازار مشتقه بورس:

قرارداد اختیار معامله خرید و فروش"خودرو ، خساپا،وبصادر و تجارت" شروع شد

قرارداد اختیار معامله خرید و فروش بر سهام ۴ شرکت‌ ایران خودرو، سایپا و دو بانک‌ تجارت و صادرات از امروز در بازار مشتقه بورس آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار سهام در حالی آخرین روز کاری هفته جاری با رشد بیش از 5 هزار واحدی شاخص اما تداوم کاهش ارزش معاملات و تشدید نگرانی فعالان از آینده شروع کرده که قرارداد اختیار معامله خرید و فروش بر سهام 4 شرکت‌ بزرگ بورس و شامل ایران خودرو، سایپا و بانک‌های تجارت و صادرات از امروز در بازار مشتقه بورس آغاز و اعمال شد.

براساس این گزارش، سررسید اختیار معامله خرید و فروش"خودرو و خساپا"برای مرداد و آبان و "وبصادر و تجارت" هم برای آبان و مهر سال جاری تعیین شده و معاملات قراردادها فقط به صورت برخط بوده و صرفاً از طریق کارگزارانی دارای مجوز معاملات برخط انجام می شود.

همچنین ضوابط وجه تضمین با توجه به راه‌اندازی سامانه مدیریت ریسک و امکان محاسبات وجوه تضمین براساس «ضوابط وجه تضمین قرارداد اختیار معامله در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران»، اتخاذ موقعیت باز فروش در قراردادهای اختیار معامله، به شرط کفایت وجوه تضمین، برای تمامی فعالان بازار سرمایه امکانپذیر است.

براساس این گزارش، قراردادهای اختیار خرید و فروش به معنای توافق بر سر انجام معامله‌ای خاص و با یک قیمت مشخص در مقطع زمانی مشخصی در آینده هستند.

به طور مثال در معامله یک قرارداد اختیار خرید، خریدار اختیار خرید دارایی پایه را با قیمت و در زمان مشخص بدست می‌آورد و از سوی دیگر فروشنده تعهد یا الزام به فروش دارایی را در صورت درخواست اعمال از سوی دارنده اوراق اختیار خرید خواهد داشت. قراردادهای اختیار خرید با توجه به قیمت و زمان اعمال، می‌تواند با نرخ های متنوعی مورد معامله قرار گیرد. وجهی که در معامله قرارداد اختیار خرید از سمت خریدار به عرضه‌کننده اوراق پرداخت می‌شود برای بدست آوردن حق خرید دارایی با قیمت اعمال مشخص و این نرخ به مراتب کمتر از قیمت دارایی پایه است.

سرمایه‌گذار با خرید اوراق اختیار خرید می‌تواند با پرداخت مبلغی اندک در مزایای افزایش قیمت دارایی پایه سهیم باشد و همزمان از افزایش قیمت اوراق اختیار خرید در بازار یا امکان اعمال اختیار در سررسید بهره‌مند شود. این ویژگی اوراق علاوه بر ذخیره منابع برای روزهای آتی، می‌تواند رفتار مبتنی بر تحلیل‌های کوتاه و میان‌مدت را نیز در بازار تقویت کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ