کد خبر: ۱۹۲۶۴۷
۰:۰ - ۱۴۰۱/۵/۶

مشاوران املاک شاید مصوبه جدید کارمزد را اجرا نکنند و معاملات زیرزمینی باب شود
رئیس کمیسیون املاک و مستغلات اتاق اصناف:

مشاوران املاک شاید مصوبه جدید کارمزد را اجرا نکنند و معاملات زیرزمینی باب شود

رئیس کمیسیون املاک و مستغلات اتاق اصناف با اعلام اثر اندک کارمزد مشاوران املاک در گرانی مسکن، احتمال داد مصوبه جدید اجرا نشده و منجر به معاملات زیرزمینی شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رسول جهانگیری در واکنش به مصوبه جدید برای کارمزد بنگاه های املاک به روزنامه ایران گفت: اگر هدف از این تغییر کنترل یا کاهش قیمت مسکن است، مصوبه به‌ تنهایی عامل کاهش قیمت نیست بلکه در کنار دیگر عوامل مانند افزایش عرضه، ساخت مسکن مناسب اجاره و  ثبات سیاسی و اقتصادی قرار دارد.

وی افزود: مصوبه جدید برای ساماندهی عملکرد مشاوران املاک مؤثر است اما اگر ارزش معاملاتی ملک که قرار است هر سال توسط کمیسیون تقویم املاک برای محاسبه مالیات ملک استخراج شود به‌عنوان پایه محاسبه حق کمیسیون باشد، احتمالا با عدم اجرا توسط مشاوران همراه و منجر به معاملات غیر قانونی و زیر زمینی خواهد شد. چرا که ارزش معاملاتی ملک 200 تا 300 درصد کمتر از ارزش واقعی آن است.

جهانگیری ادامه داد: مثلاً اگر ارزش ملک 4 میلیارد تومان و ارزش معاملاتی 40 میلیون تومان محاسبه شود ممکن است مشاوران املاک نصف 40 میلیون تومان را به‌عنوان حق کمیسیون دریافت کنند که در این صورت حق کمیسیون جدید با روش  قبلی تفاوتی نخواهد داشت. بنابراین ابهام این است که آیا قرار است حق کمیسیون براساس همان نرخ ارزش معاملاتی باشد که کمیسیون تقویم املاک سالانه را اعلام می‌کند یا اینکه تعیین ارزش معاملاتی املاک برای محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک، به‌صورت دیگری است؟

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ