کد خبر: ۱۹۲۷۳۴
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۵/۹

ایران با دو پیشنهاد جدید اروپا برای توافق مخالفت کرد/ در انتظار جلسه شورای حکام
ادعای روزنامه عربی :

ایران با دو پیشنهاد جدید اروپا برای توافق مخالفت کرد/ در انتظار جلسه شورای حکام

دو پیشنهاد اروپا در پیش نویس بهترین توافق مبنی بر لغو تحریم بخشی از شرکت های وابسته سپاه و تضمین دولت بایدن با مخالفت ایران و ارایه پیشنهادات بعید مواجه شد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزنامه العربی الجدید مدعی شد جوزپ بورل درحالی بهترین پیش نویس توافق با هدف لغو تحریم های ایران و امنیت هسته ایی جهان را ارایه کرده که رفع تحریم شامل بخشی از شرکت‌های وابسته به سپاه است نه همه ۸۰ شرکت.

علاوه بر این تعهدات آمریکا برای ضمانت هم فقط محدود به دولت بایدن است. به همین دلیل حسین امیرعبداللهیان در تماس تلفنی به بورل اعلام کرد رویکرد کلی ایران، مخالفت با پیشنهادات بوده ولی فعلا" اعلام رسمی نشود. همچنین تهران از هر پیشنهادی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات حمایت می‌کند و جا دارد مذاکرات بیشتری درباره ایده‌های اروپا برگزار و علی باقری رئیس هیئت مذاکره کننده ایران با انریکه مورا رئیس هیئت مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا دیداری تازه کند.

براساس این گزارش، ایران پیشنهادات تازه‌ای در چارچوب پیشنهاد اروپا مطرح کرده و معتقد است پیشنهاد بورل ۳ خواسته اصلی رفع تحریم، تضمین‌ها و بستن پرونده سه سایت هسته‌ای را برآورده نمی‌کند.

پیشنهاد جدید اروپا برای ایران دربردارنده مطالب تازه و مهمی نیست و آنچه را تهران در سه پرونده اختلافی اصلی در نظر دارد تأمین نمی‌کند. چرا که ایران خواستار افزایش محدوده لغو تحریم‌ها و دریافت ضمانت‌های کافی و بسته شدن پرونده‌های معلق در آژانس است.

در این میان احتمال موافقت اروپا با پیشنهاد تازه‌ ایران در آینده ایی نزدیک بعید به نظر می رسد و باید منتظر نشست شورای حکام آژانس در سپتامبر ماند اما تلاش‌های گسترده عمان و قطر و مذاکرات علنی و غیر علنی با تهران و واشنگتن در این پرونده و نیز تبادل زندانیان همچنان بر قرار است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ