کد خبر: ۱۹۲۹۲۵
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۵/۱۷

پایان آخرین مذاکرات احیای برجام با بازگشت نمایندگان و اعلام مواضع ایران و اروپا

پایان آخرین مذاکرات احیای برجام با بازگشت نمایندگان و اعلام مواضع ایران و اروپا

آخرین دور مذاکرات احیای برجام پس از پنج روز با بازگشت نمایندگان به پایتخت ها و مواضع ایران و اروپا و اعلام غیر واقعی بودن متن نهایی توافق همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،  آخرین تحولات مربوط به احیای برجام نشان می دهد دور جدید مذاکرات وین بدون حضور نمایندگان سه کشور اروپایی پس از پنج روز به پایان رسیده و نمایندگان ایران و اروپا راهی پایتخت ها شده اند تا تصمیم گیری در مورد متن پیش‌نویس توافق، نهایی شود.

براساس این گزارش، وزارت خارجه ایران با تایید این رویداد، اعلام کرد: با پایان این دور از گفت‌وگوها، رایزنی‌ها و تماس‌ها با هماهنگ‌کننده و طرف‌های دیگر ادامه خواهد داشت.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت: مذاکره‌کنندگان تلاش کردند با اصلاحات مسائل باقی مانده، متن روی میز را نهایی کنند. موارد قابل مذاکره‌، بررسی شده و متنی به دست آمده با وجود این پشت هر مسئله فنی و پاراگراف، تصمیم سیاسی وجود دارد که باید در پایتخت‌ها گرفته شود. بنابراین در صورت مثبت بودن پاسخ‌ها، می‌توان این توافق را امضا کرد.

حسین امیرعبداللهیان هم در تماس با وی گفت: توافق نهایی باید تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران بوده و رفع پایدار موثر تحریم‌ها را تضمین کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد: واشینگتن آماده است به سرعت توافق بر پایه پیشنهادات اتحادیه اروپا را امضا کند ولی تهران بارها اعلام آمادگی بازگشت به اجرای متقابل برجام کرده و باید منتظر ماند و دید آیا اقدامات آنها با اظهارات مطابقت دارد یا خیر؟

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات هم در توییتی با عنوان خبر فوری اعلام کرد: هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا متن نهایی پیش‌نویس تصمیم‌ها برای احیای برجام را ارائه کرده و نمایندگان باید تصمیم بگیرند که آیا این پیش‌نویس قابل قبول است یا نه. اگر مخالفتی نباشد، توافق احیا می‌شود.

در این میان نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد: با وجود پیشرفت نسبی در موضوعات باقی‌مانده، روند پیشرفت در همه موارد یکسان نیست ولی در عین حال می‌توان این مذاکرات را حرکت به سمت جلو اما با روندی کند ارزیابی کرد.

یک مقام وزارت خارجه ایران هم گفت: با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز مرحله‌ای نیست که از نهایی شدن متن سخن گفته شود. بنابراین خبر آماده شدن متن نهایی توافق، غیر واقعی است. نتیجه گفت‌وگوها به اراده طرف مقابل بستگی دارد و ایران همچنان معتقد است در صورت تصمیم گیری مناسب طرف مقابل می‌توان به سرعت مذاکرات را جمع‌بندی کرد.

وی ادامه داد: اختلاف در مورد پرونده یافتن آثار اورانیوم در سه مرکز از پیش اعلام نشده ایران به آژانس از جمله مهمترین مواردی است که مانع توافق نهایی عنوان شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ