کد خبر: ۱۹۲۹۶۲
۰:۰ - ۱۴۰۱/۵/۱۹

چالش صندوق‌های با درآمد ثابت با ثبات پرداخت سود در افت ۳۰ درصدی شاخص
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

چالش صندوق‌های با درآمد ثابت با ثبات پرداخت سود در افت ۳۰ درصدی شاخص

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به حفظ ثبات پرداخت سود در صندوق‌های با درآمد ثابت طی ۱.۵ سال گذشته با افت ۳۰ درصدی شاخص، حد نصاب سرمایه‌گذاری در سهام را چالش این صندوق ها دانست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سحر فرهمندی با اشاره به ریسک‌گریزی بازار هدف صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و مشتریان آنها به ایرنا گفت: مشتریانی از بازار پول به دلیل مزیت‌های رقابتی، وارد صندوق‌های با درآمد ثابت شدند و این صندوق‌ها را بر سپرده‌های بانکی ترجیح دادند. صندوق‌های با درآمد ثابت موظف هستند حداقل ۱۵ درصد از دارایی‌ها را به سهام اختصاص دهند این ابلاغیه مربوط به اسفند سال ۹۹ است که طی سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ حد نصاب سهام رعایت شد و به حداقل ۲۵ درصد رسید اما با نزول شاخص بورس و کاهش ارزش پرتفوی سهام صندوق‌ها ،حد نصاب هم کاهش یافت.

وی افزود: سازمان بورس ابزارهای دیگری مانند اوراق اختیار تبعی، سپرده‌های کالایی و اختیار معامله‌ها را با هدف حمایت از بازار سهام در اختیار صندوق‌ها قرار داد که ضمن تضمین سود صندوق‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری آنها در سهام و حق تقدم سهام را پوشش می‌دهند. حجم قابل توجه نقدینگی این صندوق‌ها به دلیل اعتماد سرمایه‌گذاران است که البته مدیران صندوق‌ها نقش به سزایی در جلب این اعتماد داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با ورود دارایی‌های پر ریسک‌تر ، مدیران صندوق‌ها در شرایط سخت‌تری قرار می‌گیرند و ممکن است به دلیل شرایط بازار سهام و ریسک‌های سیستماتیک موجود، اعتماد سرمایه‌گذاران خدشه دار شود. حدنصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در سهام و حق تقدم سهام فقط با ترکیب دارایی که در تارنمای صندوق‌ها افشا می‌شود، برنمی‌گردد بلکه سرمایه‌گذاری در اوراق تبعی در برخی نرم افزارها به درستی شناخته نمی‌شود و ۵۰ درصد سهم مبنا باید در حد نصاب صندوق در نظر گرفته شود که ممکن است به درستی شناسایی نشود. سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده کالایی هم ممکن است در تارنما منتشر نشود پس باید جمع درصد سرمایه‌گذاری در موارد فوق را به عنوان حد نصاب کنونی صندوق‌های درآمد ثابت دید.

فرهمندی عنوان کرد: این صندوق‌ها بیشتر از ۱.۵ سال گذشته افت ۳۰ درصدی شاخص بورس را تحمل کردند و به دلیل ذخیره ارزش سهام کافی توانستند از این مرحله گذر کرده و ثبات پرداخت سود را حفظ کنند. اکنون پرتفوی صندوق‌ها دچار افت ارزش شده و زمان می‌برد تا جایگزین این اتفاق انجام شود که امید است با رشد شاخص این درصد جبران شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ