کد خبر: ۱۹۲۹۶۳
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۵/۱۸

توضیح رئیس بانک مرکزی در مورد محدوده رشد 1.5 تا 2.5 درصدی ترازنامه بانک ها

توضیح رئیس بانک مرکزی در مورد محدوده رشد 1.5 تا 2.5 درصدی ترازنامه بانک ها

رئیس کل بانک مرکزی گفت: محدوده رشد ترازنامه بانک ها به جز معافیت‌ها بین 1.5 تا 2.5 درصد و بر اساس شاخصه اعتباری و ریسک هر بانک ، تعیین و اعلام می‌ شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی صالح آبادی در خصوص بروزرسانی فهرست ابربدهکاران بانکی گفت: آمار‌های فصلی دریافتی باید از بانک ها بروزرسانی و بعد از مطابقت در سایت بانک مرکزی منتشر شود. طبق قانون بودجه سال جاری این مسئله، قانونی است و بانک مرکزی موظف به اطلاع رسانی است.

وی افزود: در خصوص وام‌های خرد، وظیفه نظام بانکی تسهیل است. بنابراین دسترسی آسان مردم به بانک ها ابلاغ شد. در حوزه وثیقه نیز تسهیلاتی ایجاد و طیف متنوعی از وثایق در نظر گرفته شده که حتی با قرارداد اجرا شود تا وام‌های خرد بر اساس اعتبارسنجی مشتری اعطاء شود.

این مقام مسئول ادامه داد: از بانک ها انتظار می رود تسهیلات را با وثایق آسان به افراد دارای اعتبار مناسب اعطاء کنند و دسترسی مردم را به امضاء الکترونیکی، سفته الکترونیک و دسترسی‌های غیر حضوری دیگر فراهم کنند.

صالح آبادی در خصوص ضامن وام‌های خرد هم توضیح داد: طبق تبصره 16 قانون بودجه، بانک ها باید با یک ضامن و یا وثایق دیگر تسهیلات پرداخت کنند.  برای تخصیص تسهیلات فرزند آوری متقاضیان دارای کارت پایان خدمت هم هماهنگ با نیرو‌های مسلح درحال انجام است.

وی در رابطه با محدوده رشد ترازنامه بانک‌ها و معافیات هم گفت: بانک‌های دارای منابع ارزی از سوی مشتریان، معاف هستند و معافیت‌های دیگر هم وجود دارد که به طور کامل در مقررات پیش بینی شده است. به جز این معافیت‌ها، محدوده رشد ترازنامه 1.5 تا 2.5 و بر اساس شاخصه اعتباری و ریسک هر بانک و همچنین اعتبارسنجی بانک مرکزی، اعلام می‌ شود. بانکی این قانون را رعایت نکند مشمول اضافه سپرده قانونی 10 تا 15 درصدی می‌شود.

صالح آبادی ادامه داد: یکی از شاخص‌های موثر توسعه‌ای یا تجاری بودن بانک است و عمدتا بانک توسعه‌ای به سمت بالاتر از 2 حرکت می‌کند. بانک‌های دارای وضعیت ناترازی بیشتر و اعتبارسنجی پایین‌تر به سمت 1.5 و بانک‌های دارای وضعیت مناسب‌تر به سمت 2.5 حرکت می‌کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ