کد خبر: ۱۹۲۹۹۱
۰:۰ - ۱۴۰۱/۵/۲۲

اعمال ۱۰ نکته در واکنش به اظهارات رئیسی مبنی بر پیش بینی پذیر بودن بورس
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

اعمال ۱۰ نکته در واکنش به اظهارات رئیسی مبنی بر پیش بینی پذیر بودن بورس

کارشناس بازار سرمایه در واکنش به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر پیش بینی پذیر بودن بورس، ۱۰ نکته مطرح کرد که درصورت اعمال، بازار در تامین منابع و کنترل تورم به کمک شرکت ها و دولت خواهد آمد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جعفر عزیزی در واکنش به اظهارات رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مبنی بر اینکه بورس باید پیش بینی پذیر باشد، ۱۰ نکته برای پیش بینی پذیر کردن بازار سرمایه در فضای مجازی اعلام کرد.

براساس این گزارش، چنانچه به این نکات عمل شود بازار سرمایه در تامین منابع و کنترل تورم به کمک شرکت ها و دولت خواهد آمد در غیر این صورت شاهد پژمردگی هر چه بیشتر بازار سرمایه ، ناامیدی بیشتر سهامداران و تورم افسار گسیخته در بازارهای کالایی مثل مسکن ، خودرو و ارز و سکه خواهیم بود .

۱- مسؤلان وزارت صنعت در ساز و کار بازار و بورس کالا دخالت نکنند و همه محصولات شرکت های بورسی از فولاد و پتروشیمی تا خودرو و ... در بورس کالا عرضه شوند.

۲- وزارتخانه های نفت ، صنعت ، اقتصاد و... هر گونه دریافتی های دولت اعم از نرخ خوراک ، حقوق مالکانه ، تعرفه و... را  فرموله کنند و تحت هیچ شرایطی فرمول را تغییر ندهند .

۳- وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی هر چه سریع تر تکلیف خصوصی شدن و فروش بلوک های خودروسازان و انتقال مدیریت به بخش خصوصی را مشخص کنند (حدود ۶ ماه از دستور اسفند ماه رئیس جمهور می گذرد).  مدیریت همه شرکت های شبه دولتی اعم از بانک ها ، پتروشیمی و پالایشگاه ها به بخش خصوصی واگذار شود .   

۴- دولت به تعهد در مورد شرکت های واگذار شده عمل کند.  هر جا به دستور دولت با قیمت گذاری دستوری محصول نهایی یا افزایش نرخ مواد مصرفی یا قیمت انرژی حق سهامداران ضایع شده به سرعت جبران شود. 

۵- مدیران، اعضای هیات مدیره و شورای عالی بورس، مدافع حقوق سهامداران باشند نه مامور شرکت ها و نهادهای شبه دولتی.

۶- بانک مرکزی به سیاست های پولی که از قبل مشخص شده پایبند باشد( نرخ بهره نباید دستخوش سلیقه مدیران صندوق ها و بانک ها باشد. تجربه تلخ موسسات غیرمجاز نیمه اول دهه ۹۰ تکرار نشود).

۷- دستورالعمل ها و قوانین  داخلی بازار سرمایه بدون اغماض برای همه یکسان اجرا شود. اگر نهادی یا صندوقی قانونی را اجرا نکرده بدون ملاحظه برخورد شود( با ضعیفان برخورد می شود اما بزرگترها  به حال خود رها شده اند !!!)

۸- نرخ ارز پیش بینی پذیر شود . به کمک ابزار مشتقه معاملات نرخ ارز به بازار سپرده و یک بار برای همیشه تکلیف این عامل موثر بر بازارها  مشخص شود.

۹- مالیات بر بازارهای رقیب بازار سرمایه مثل مسکن و خانه های خالی ناچیز است و مانع ورود منابع به قصد سوداگری به این بازارها نیست. با افزایش مالیات بر بازارهای کاذب مثل مسکن ، خودرو ، سکه و...منابع به سمت بازار سرمایه متمایل می شوند .

۱۰- بازگرداندن حیثیت ، اعتبار و جایگاه  مقام های دولتی نزد سرمایه گذاران. طی دوسال گذشته به دلیل تفاوت در حرف و عمل مقام های دولتی، بحران اعتماد در بازار سرمایه شکل گرفت. با عمل به وعده ها این اعتماد را برگردانید( مسؤلان از اظهار نظرهای غیر کارشناسانه پرهیز کنند).

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام





 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ