کد خبر: ۱۹۳۱۱۷
۰:۰ - ۱۴۰۱/۵/۲۵

توضیح دو مدیر درباره سرقت و خسارت خودروهای وارداتی در گمرک و بنادر

توضیح دو مدیر درباره سرقت و خسارت خودروهای وارداتی در گمرک و بنادر

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی و مدیرکل دفتر بازرسی گمرک با اشاره به دغدغه‌ سرقت بسیاری از قطعات خودروهای وارداتی درباره مسئولیت حفاظت، سرقت و خسارت کالا، توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبد المجید اجتهادی مدیرعامل سازمان اموال تملیکی، یکی از دغدغه‌های فعلی سازمان اموال تملیکی را سرقت بسیاری از قطعات خودروهای واقع در بندر انزلی طی سال‌های گذشته اعلام کرد و به ایسنا گفت: مسئولیت بر عهده نهاد و یا سازمانی است که خودروها در محوطه آن پارک شده و در اختیار دارد. زمانی کالا در اختیار بندر، شرکت انبارهایی عمومی و یا در اختیار گمرک و اموال تملیکی است طبیعتا مسئولیت حفاظت نیز بر عهده همان سازمان خواهد بود.

وی افزود: اگر در سرقت‌هایی که از کالا در مبادی ورودی صورت می‌گیرد، کالا قاچاق باشد و رای قطعی به نفع دولت صادر شود با اعلام برائت به صاحب کالا استرداد می‌شود. ممکن است کالا امانی باشد که بر این اساس اگر شرایط نگهداری نامناسب باعث ضرر شده باشد، قابل جبران است. به عنوان نماینده دولت تملیف شده علیه اشخاصی که به اموال دولت و یا اموال امانی مردم در انبارها آسیبی وارد کردند و یا به جهت عدم  توجه مسئولان مربوطه و عدم حفاظت لازم، آسیبی وارده شده باشد، شکایت کرده تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

وحید خدر ویسی مدیرکل دفتر بازرسی گمرک درباره سرقت و آسیب کالای وارداتی از گمرک گفت: اگر کالایی در محوطه اماکن گمرکی باشد و بدون تشریفات گمرکی، خارج شود که قطعا شامل مقررات قاچاق است در مورد سرقت و خسارت کالا ، قانون شرایط را مشخص کرده است. در قانون جدید مسئولیت‌ مربوط به کالا بر عهده مرجع تحویل گیرنده قرار گرفته است. بنابراین مسئولیت در اماکن بندری با سازمان بنادر، مناطق ویژه بر عهده مناطق و در گمرکات زمینی بر عهده شرکت انبارهای عمومی به عنوان مرجع تحویل گیرنده است.  

وی افزود: اغلب خودروهای دپو شده در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دارد اما اگر در اماکن گمرکی هم باشد، گمرک انبارداری نمی‌کند و آن را واگذار می کند. بر اساس ماده ۷۲ قانون آئین دادرسی کیفری، هر گاه یکی از جرایم در حوزه کاری مدیر دولتی اتفاق افتد، مثلا در حوزه بازرسی گمرک باشد باید اعلام جرم شود اما در بحث اعلام جرم نیز اختلاف نظر وجود دارد.

خدر ویسی ادامه داد: برخی معتقدند اگر شخص حقیقی دچار خسارت شود می‌تواند شکایت کند ولی سازمان دولتی باید به مرجع قضایی گزارش کند. بنابراین در مورد اقلام در اختیار سازمان اموال تملیکی، تکلیف آن مشخص است ولی در اماکن گمرکی نیز باید مرجع تحویل گیرنده پاسخگو باشد و گزارش جرم را به مرجع قضایی اعلام کند. اگر هم به گمرک اعلام شود این سازمان گزارش را به مرجع قضایی منعکس خواهد کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ