کد خبر: ۱۹۳۲۱۳
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۵/۲۶

برنامه های بورس کالا برای خودرو / رکورد جدید معاملات ۶۶۵ هزار میلیارد تومانی
مدیرعامل اعلام کرد:

برنامه های بورس کالا برای خودرو / رکورد جدید معاملات ۶۶۵ هزار میلیارد تومانی

مدیرعامل بورس کالا با اعلام ارزش بی سابقه معاملات ۶۶۵ هزار میلیارد تومانی درباره فروش امروز ۶۰۰ خودرو توضیح و از افزایش محصولات خودرویی و ابزارهای مالی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حامد سلطانی نژاد در مراسم عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد: امروز بابت رفع سایه شوم دلالی و توزیع رانت در صنعت خودرو باید جشن گرفت. حضور قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در این مراسم نیز در راستای حمایت قوه قضاییه در ایجاد شفافیت بازارهای مالی و کالایی است .

طی چند روز اخیر برای عرضه خودرو، ٢۶ هزار کد معاملاتی صادر شد و سیستم حراج متناسب با شرایط تغییر کرد. این در حالی است که بیشترین صدور کد قبل از خودرو برای صنعت سیمان با ١٣ هزار کد بود اما ورود خودرو باعث شد همه زیرساخت های فنی بورس کالا متحول شود. ٩٢ کارگزار نیز با شکستن رکورد حضور در فرایند، ٣.۵ هزار تقاضای خرید را مدیریت کردند و حدود ۶٠٠ خودرو عرضه شد.

نسبت تقاضا به عرضه حدود ۵۸۱ درصد بود و قیمت های پایه همان قیمت های خودرو سازان در بازار بود و تفاوت در بازار غیرشفاف و غیررسمی در بسیاری از موارد رقم چشمگیری است و از رانت زیاد جلوگیری شد و به شفافیت سازی عرضه خودروها در بورس کالا کمک کرد. همچنین این امکان ایجاد شد تعداد افراد بیشتری به صورت آنلاین به سامانه معاملاتی بورس کالا ( که در داخل طراحی شده) و به تفکیک رنگ و آپشن دسترسی داشته باشند.

عرضه امروز خودرو در بورس کالا شروع کار بوده و می توان به سمت خودروهای پر طرفدار حرکت کرد. در این حالت، سیستم حراج و مدل حراج می تواند تغییر کند و باید معاملات مبتی بر اوراق بهادار نیز فعال شود. به طوری که گواهی سپرده یا سلف فروشی خودرو راه اندازی شود. هدف نهایی این است که خودروسازان از بورس کالا تامین مالی کنند. زیرا بهترین و شرعی ترین روش تامین مالی، مبتی بر فروش است. لذا فروش سلف و فروش بر مبنای سلف موازی هم در دستور کار بازار خودرو قرار خواهد گرفت.

ارزش بی سابقه معاملات ۶۶۵ هزار میلیارد تومانی و تداوم رشد متغیرهای مهم 

ارزش معاملات سال گذشته بورس کالا با رشد ٩٠ درصدی به ۶۶۵ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به همه ادوار، بی سابقه بوده و بورس کالا ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد. به لحاظ حجمی نیز با  وورد سیمان و مابقی محصولات زنجیره فولاد، ٧۶ میلیون تن محصول معامله شد که ١۴ درصد حمل بار جاده ای کل ایران بوده و نشان می دهد افق آینده بازارهای کالایی به سمت شفافیت بیشتر در حال حرکت است.

در سال جاری نیز ارزش و حجم معاملات به نسبت سال گذشته ۷۵ و ۱۶۲ درصد بیشتر شد. همچنین بازار مالی مبتنی بر کالا شاهد رشدهای خیره کننده ۱۸۸۰ درصدی اختیار معامله،  ۱۸ درصدی گواهی سپرده کالایی و ۵۶۰ درصدی صندوق های کالایی بود. بورس کالا در راستای رسالت شفافیت سازی بازار کالاهای واسطه ای، توانسته تمام کالاهای پرحجم واسطه ای اعم از فولاد، پتروشیمی، پالایشی و سیمان را پذیرش کند و فقط محصولات کشاورزی باقی مانده که در صورت حذف قیمت گذاری دستوری می تواند در بورس کالا عرضه شود.

به نظر می رسد در حوزه کالاهای نهایی هم باید ایفای نقش داشت و با مطالباتی هم که اخیرا مطرح شده از جمله عرضه خودرو به سمت کالای نهایی حرکت کرد. زیرا بعضا انتقاد می شود بورس های کالایی محل عرضه کالاهای واسطه ای است و چرا کالاهایی که مصرف کننده نهایی دارد در بورس کالا عرضه می شود؟ چون بورس های کالایی در دنیا نیز محل عرضه کالاهای نهایی هستند. ضمن اینکه برای حذف رانت و عدم تقارن اطلاعاتی و استقرار سیستم های مبتنی بر حراج باید از ساز وکار بورس استفاده شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ