کد خبر: ۱۹۴۹۳۸
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۶/۱۹

تولید بنزین پالایشگاه های بورسی و دولتی کم شد / احتمال ازسرگیری واردات
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی:

تولید بنزین پالایشگاه های بورسی و دولتی کم شد / احتمال ازسرگیری واردات

رئیس هیات مدیره صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به کاهش تولید بنزین پالایشگاه های بورسی و دولتی از احتمال از سر گیری واردات بنزین و گازوئیل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمید حسینی با اشاره به کاهش سهمیه بنزین با نرخ آزاد از 250 به 150 لیتر به ایلنا گفت: با توجه به اینکه مناطق مرزی ظرفیت بالایی برای قاچاق بنزین دارند، اقدام بجایی بوده ضمن اینکه 60 لیتر بنزین یارانه‌ای و 150 لیتر آزاد برای یک خانوار معمولی کفایت می‌کند.

وی افزود: تولید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس 11 درصد کاهش پیدا کرده که برای جبران آن یا باید پالایشگاه ساخت که 3 تا 4 سال طول می‌کشد یا باید واردات بنزین داشت یا به سمت تولید بنزین از پتروشیمی و یا کنترل مصرف و تقاضا رفت که قطعا سالم‌ترین و بهترین راه‌حل کنترل مصرف است.

این رئیس هیات مدیره ادامه داد: نمی‌توان به دلیل تجربیات تلخ سال‌های گذشته درخصوص افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی، بنزین را با قیمت واقعی فروخت. اختلاف قیمت بنزین با دیگر کشورها بعضا چندین برابر است. بنابراین باید مجموعه‌ای از راهکارها را بکار گرفت تا این وضعیت را سامان داد که یکی از راهکارها مدیریت سهمیه بنزین خودروها است.

حسینی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین تصریح کرد: اگر بنا باشد برای خودروهایی که بیش از 2500 سی‌سی مصرف دارند، کارت سوخت صادر نشود قاعدتا نرخ جدیدی به بازار تحمیل خواهد شد و صاحبان خودروهای لوکس مجبورند بنزین را با نرخ بالاتری خریداری کنند و این مقدمه‌ای می‌شود دولت حداقل بنزین سوپر را گران و آزادسازی کند.

وی اضافه کرد: تولید بنزین از 105 به 101 لیتر کاهش و مصرف افزایش یافته که احتمالا به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی سوخت امکان قاچاق 10 تا 15 میلیون لیتر در روز وجود دارد. بنابراین این برنامه جلوی قاچاق را گرفته و مصرف را کاهش می‌دهد. علاوه بر این می‌تواند دلایلی که مصرف بنزین افزایش پیدا کرده را مشخص کند.

به گفته حسینی، احتمال اینکه دوباره واردات بنزین و گازوئیل از سر گرفته شود، وجود دارد. برای جلوگیری از این موضوع باید به سمت بهینه‌سازی مصرف سوخت خصوصا در خودروها حرکت کرد و یا اینکه با تغییر موتور خودروها مصرف را کاهش داد. دوم اینکه خودروهای فرسوده را که مصرف بالا داشته و آلوده‌کننده هوا هستند از دور خارج کرد. راهکار بعدی کنترل مبادی خروجی، هوشمند کردن سوخت و استفاده از سامانه سوخت است که مشخص شود هر خودرویی چه میزان، چگونه و در کدام شهرها سوخت دریافت کرده است. یک راهکار هم ساخت پالایشگاه و افزایش ظرفیت نیروگاهی است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ