کد خبر: ۱۹۵۱۵۳
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۶/۲۷

دولت روحانی با اهمال کاری موجب گرانی ۸۰۰ درصدی قیمت مسکن شد
طبق ادعای رسانه دولت :

دولت روحانی با اهمال کاری موجب گرانی ۸۰۰ درصدی قیمت مسکن شد

رسانه دولت یا انتقاد از دولت روحانی در اهمال‌کاری جلوگیری از افزایش قیمت مسکن ، مدعی جهش ۸ برابری قیمت مسکن در دولت قبل شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، اهمال دولت گذشته در بخش مسکن، باعث جهش ۸ برابری قیمت و غیرممکن شدن تامین مسکن برای بخش زیادی از مردم شد. با وجود اهمیت بسیار زیاد تولید مسکن بر ثبات قیمت مسکن، آمارها بیانگر سقوط تولید مسکن در دولت روحانی است.

بر اساس آمار وزارت راه در سال ۹۹ تعداد کل واحدهای مسکونی تکمیل شده شهری نسبت به سال ۹۲ که ساختمان‌های شروع‌شده در دولت دهم به تکمیل رسید، تقریباً نصف و تعداد تسهیلات ساخت مسکن نیز در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲ تقریباً ۳۹ درصد کمتر شد.



در نتیجه سقوط تولید مسکن در دولت روحانی، قیمت مسکن در تیر ۹۲ در تهران کمتر از ۳.۷ میلیون تومان بود در حالی که تیر سال قبل به بیش از ۳۰ میلیون تومان یعنی به افزایش قیمت بیش از ۷۰۰ درصد رسید.

در دوره دولت گذشته به علت عدم پیگیری طرح مسکن مهر و عدم ارائه طرح جایگزین، عرضه مسکن به شدت کاهش پیدا کرد که نتیجه آن افزایش بیش از ۲۶ میلیون تومانی هر مترمربع مسکن بود. در پایان دولت گذشته قیمت مسکن از ۳۰ میلیون تومان عبور کرد و نتیجه همه تدبیرها و کلیدهای روحانی، آواره شدن میلیون‌ها خانواده مستأجر ایرانی است.

سقوط ۳۰ درصدی تعداد وام‌های مسکن در دوره روحانی

حسن روحانی گفته بود وظیفه دولت ساخت مسکن نیست و دولت باید به مردم تسهیلات بدهد تا آنها خانه بسازند اما در دولت وی میزان تسهیلات پرداختی ساخت مسکن نسبت به رکورد دولت دهم ۳۰ درصد کمتر شده است. دولت دهم در سال‌های ۸۹ و ۹۰ و ۹۱ هر سال حدود ۹۰۰ هزار فقره وام ساخت مسکن به مردم پرداخت کرد اما این رقم در دولت گذشته با سقوطی آشکار به حدود ۶۰۰ هزار فقره وام رسید.

مسکن متری ۱۲۰ میلیونی با تداوم روحانی تا ۱۴۰۴

اگر دولت گذشته برای دوره چهارساله دیگر هم تمدید می‌شد و سیاست‌های مسکن هشت سال اخیر ادامه داشت میانگین قیمت مسکن تهران تا سال ۱۴۰۴ از ۱۲۰ میلیون تومان عبور می‌کرد.

در دولت دهم مستأجران می‌توانستند با تهیه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان در طرح مسکن مهر ثبت‌نام کنند و یک واحد مسکن مهر ۶۰ تا ۹۰ متری دریافت کنند که اقساط وام آن هم بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بود اما نتیجه عملکرد دولت گذشته این شد که مردم برای خرید یک متر خانه باید ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان پرداخت می‌کردند. یعنی یک واحد ۵۰ متری در تهران حداقل یک میلیارد تومان قیمت دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ