کد خبر: ۱۹۵۱۶۰
۰:۰ - ۱۴۰۱/۶/۲۸

تفاوت های عجیب و مثبت و منفی دو مرجع از رشد مسکن و ساختمان !
مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد:

تفاوت های عجیب و مثبت و منفی دو مرجع از رشد مسکن و ساختمان !

مرکز پژوهش‌های مجلس از تفاوت های عجیب در داده های بانک مرکزی و مرکز آمار در خصوص رشد اقتصادی بخش مسکن و ساختمان خبر داد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی عملکرد سه ماهه اول سال جاری اقتصاد ایران و برآورد رشد اقتصادی، تحلیلی از بخش مسکن و ساختمان ارایه و اعلام کرد: بخش ساختمان شامل دو حوزه مسکونی و سایر ساختمان‌ها، یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی است. چون این بخش در انتهای زنجیره تولید بوده و بخش‌های زیادی از صنایع مولد شامل تولید نهاده‌های ساختمانی و حمل و نقل را درگیر می‌کند.

براساس این گزارش، تفاوت‌های عجیبی در داده های بانک مرکزی و مرکز آمار در خصوص رشد اقتصادی بخش مسکن و ساختمان وجود دارد. به طوری که از نظر بانک مرکزی، سرمایه گذاری در بخش ساختمان با رشد منفی ۶.۹ درصدی و از نظر مرکز آمار با مثبت ۳.۹ درصدی در سال گذشته همراه است !

همچنین بررسی تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره واحدهای مسکونی مناطق شهری حاکی است در تمام فصول سال قبل رشد این شاخص، منفی بود و رشد منفی سرمایه گذاری در بخش مسکن و ساختمان مشهود است.

سرمایه گذاری پروژه‌های عمرانی نیز به دلیل تورم زیاد از کاهش شدید فعالیت‌ها حکایت دارد و عملکرد بودجه عمرانی دولت در سه ماهه اول سال جاری  نشان می‌دهد رشد سرمایه گذاری در ساختمان‌های غیرمسکونی دولتی منفی بود. زیرا مخارج پروژه‌های عمرانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به صورت اسمی ۹۶.۴ درصد کاهش داشت که با در نظر گرفتن تورم ۳۷ درصدی به معنای افت شدید سرمایه گذاری دولتی در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۱ است.

بر اساس شواهد، رشد بخش ساختمان در سال جاری حدود منفی ۳.۴ درصد برآورد می‌شود و در صورت تداوم روند ۳ ماهه نخست سال اجرای طرح جهش ملی مسکن در ادامه سال می‌تواند منجر به رشد این بخش شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ