کد خبر: ۱۹۷۰۲۱
۰:۰ - ۱۴۰۱/۸/۲۵

دو سناریوی رفتار سهامداران و پیش بینی افزایش نرخ دلار نیمایی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

دو سناریوی رفتار سهامداران و پیش بینی افزایش نرخ دلار نیمایی

کارشناس بازار سرمایه با اعلام دو سناریوی محتمل از سوی سهامداران و پیش بینی افزایش دلار نیمایی گفت: P/E اکثر سهام در حدود ۵‌ مرتبه بوده که نشانگر ارزنده‌ بودن قیمت سهام است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد اشتیاقی با اشاره به سناریوهای مختلفی که روی میز معامله‌گران وجود دارد به دنیای اقتصاد اعلام کرد: سرمایه‌‌‌‌‌‌‌ گذاران در دو هفته اخیر با روندی متفاوت از گذشته روبرو شدند. قرار گرفتن در این مسیر پر پیچ و خم باعث‌ شده تا بازیگران بورسی نتوانند چشم‌انداز روشنی از معاملات آتی ترسیم کنند.

بررسی رفتار معامله‌‌‌‌‌‌‌‌گران نشان می‌دهد بازار سهام با دو سناریوی محتمل از سوی سهامداران مواجه است. در پرده نخست، سهامداران فرصت ایجاد شده در بورس را مغتنم شمرده و از بازار خارج خواهند شد اما از سوی دیگر برخی سهامداران سناریوی ثبات در روند صعودی قیمت سهام را محتمل‌‌‌‌‌‌‌تر از گزینه اول می‌پندارند. برهمین اساس نه‌تنها برنامه‌ای برای خارج‌شدن از دایره معاملات بورسی ندارند، حتی با بررسی دقیق اوضاع به شناسایی سود نیز می‌پردازند.

عبور شاخص‌کل از ابرکانال ۴. ۱‌میلیون واحد جذاب‌ترین اتفاق این‌ روز‌ها است. حتی اگر بازار سهام نتواند انتظارات همه سهامداران را عملی کند، باز هم دستاورد اخیر بورس تا حدود زیادی به جذب پول جدید کمک کرده‌ است. بازار سهام همچنان با کمبود پول دست‌ به‌ گریبان است. به‌همین‌دلیل به‌رغم کف‌ سازی‌‌‌‌‌‌‌ های قوی بسیاری از نمادها ممکن است بازار مجددا وارد مدار نوسانی شود اما در چنین شرایطی سهامداران چگونه می‌توانند بازدهی کسب کنند؟

نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه سهامداران پیچید. آنچه اهمیت دارد آن است که استراتژی سهامدارانی که در بازار حضور دائم دارند در مقایسه با سهامدارانی که برای نوسان‌گرفتن وارد بورس شدند، متفاوت خواهد بود. ببه‌عنوان مثال معامله‌گران با سرمایه بیش از ۱۰۰‌میلیون ‌تومان رفتاری متفاوت از سهامدارانی دارند که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌ آنها کمتر از ۱۰۰‌ میلیون تومان در بورس است.

معمولا در این مواقع گروه نخست با نقد‌کردن بخش کوچکی از سهام می‌توانند بازدهی کسب کنند حتی اگر بازار از روند تعالی نیز خارج شود . این عده از سهامداران با خرید سهام در قیمت‌های پایین‌تر مجددا می‌توانند شانس بازدهی بیشتر را بدست آورند. با این اوصاف روحیه معامله‌گری در مقاطع مختلف مشخص می‌کند چه استراتژی قابل‌ اجرا است اما از منظر ارزندگی قیمت‌ها باید اعتراف کرد با توجه به شرایط فوق سناریوی سهامداری برنده خواهد بود.

P/ E اکثر سهام درحوالی ۵‌ واحد قرار دارد. این رقم نشانگر ارزنده‌ بودن قیمت سهام است. علاوه‌ بر این قیمت خرید هر سهم با سهامدار دیگر متفاوت است از این‌رو با درنظر گرفتن این موضوعات رفتار سهامداران متفاوت از یکدیگر ارزیابی می‌شود. علاوه‌بر آن صرف‌نظر از آنکه بازار در هفته آتی وارد چه مسیری خواهد شد، سهام دلار محوری که P/ E آن در محدوده ۵‌ واحد قرار دارد به نظر می‌رسد ارزنده باشد.

این در حالی است که اگر P/ E این دسته از سهام به بیش از ۶ واحد رسیده باشد، امکان خرید آن در سطوح قیمتی پایین‌تر نیز وجود دارد اما با عنایت به فضای جدید حاکم بر سهام کامودیتی‌محور و چشم‌انداز نرخ دلار نیمایی به‌نظر می‌رسد بازار عقبگرد جدی را به سهامداران تحمیل نکند. شواهد نیز از ورود نقدینگی جدید به این بازار حکایت می‌کند.

سیاست دولت درباره نرخ اوراق‌ بدهی و اثر بر بازار

در هفته ما قبل از رشد شاخص‌ کل، نرخ اسناد خزانه به ۲۶‌ درصد رسیده بود اما در هفته اخیر با روند کاهشی مواجه‌ شده و به ۲۵‌ درصد رسید. روند کاهشی نرخ اسناد خزانه پیامد مثبتی برای بازار سهام دارد اما اگر دولت به دلیل جبران کسری‌ بودجه به‌دنبال افزایش نرخ این گزاره مهم باشد، رشد بازار سهام می‌تواند تا حدودی با اختلال مواجه شود.

با توجه به انتظارات تورمی به‌ نظر می‌رسد سیاست گذار در بهترین حالت برای چند ماه بتواند جلوی نرخ دلار نیمایی را بگیرد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که چشم‌انداز نرخ دلار نیمایی افزایشی باشد. رشد قیمت دلار نیمایی منجر به افزایش فروش محصولات و سودآوری شرکت‌های مذکور خواهد شد. با توجه به اینکه از ۴ آبان ماه مقرر شده پرتفوهای کمتر از ۱۰۰میلیون‌ تومان بتوانند با خرید نماد "سهام‌یار" از ریسک سرمایه‌گذاری بکاهند با احتساب تضمین بازده ۲۰‌ درصدی این گروه از سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون‌ ریسک در بورس سهامداری کنند.

این گزینه خیال سهامدار را از حداقل کسب بازدهی راحت می‌کند اما وضعیت پرتفوهای بیش از ۱۰۰‌ میلیون‌ تومان تا حدودی متفاوت است. این گروه از سهامداران که معمولا افراد با‌تجربه بازار محسوب می‌شوند، با توجه به شناختی که از نوسان‌ها دارند زمانی‌که بازار در مدار نزولی قرار می‌گیرد بخشی از پرتفو را نقد می کنند. به‌طوری می‌توانند به خرید سهام با قیمت‌های پایین‌تر نیز اقدام بکنند.

به‌عنوان مثال اگر بازار به روند صعودی ادامه دهد سهامداران می‌توانند به واسطه ۷۰‌ درصد از سهام سود حداکثری کسب کنند. این در حالی است که مابقی سهام نیز به‌عنوان پارک پول می‌تواند وارد صندوق‌های با درآمد ثابت شود. این شیوه بهترین سناریو برای هر دو حالت است که به کسب بازدهی سهامداران منجر خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ