کد خبر: ۱۹۷۱۴۵
۱۰:۷ - ۱۴۰۱/۸/۲۹

پیش بینی محدوده حمایتی شاخص بورس و نقش حقوقی ها برای حفظ ثبات

پیش بینی محدوده حمایتی شاخص بورس و نقش حقوقی ها برای حفظ ثبات

کارشناس بازار سهام با اعلام افت ۳۰‌ درصدی ارزش معاملات در دو هفته قبل ، محدوده حمایتی شاخص بورس را پیش بینی و بر نقش حقوقی ها برای حفظ ثبات تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سلمان نصیرزاده درباره وضعیت نوسانی روزهای اخیر بازار سهام با بیان مطلبی با "عنوان نقش پررنگ بازارگردانان" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: پایداری روند مثبت در بازار سهام، نیازمند افزایش حجم و ارزش معاملات حتی در روزهای اصلاح بازار است اما از هفته گذشته ارزش معاملات روند کاهشی محسوسی داشت و میانگین ارزش معاملات روزانه طی دو هفته گذشته با افت ۳۰‌ درصدی از ۵.۱ به ۳.۶۷ هزار ‌میلیارد‌ تومان کاهش یافت. ارزش معاملات دیروز نیز حدود ۳.۳ هزار ‌میلیارد‌ تومان بود.

طبق پیش‌بینی ها، بازار وارد روند اصلاحی شده و شاخص محدوده حمایتی ۱.۴ میلیون واحدی را نیز از دست داد تا سطح ۱.۳۸ میلیون واحدی به‌عنوان سطح اولیه حمایتی باشد. این درحالی است که معمولا در سال‌های گذشته هنگام روند صعودی نسبتا پایدار سه‌ماهه بازار ، اصلاحات بیشتر از پنج‌ درصد نبود. بنابراین شاخص ۱.۳۸ تا ۱.۳۵ میلیون واحدی، محدوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اصلاح بوده و انتظار حمایت قوی همراه با افزایش ارزش معاملات می رود.

این دو سطح برای بازار بسیار مهم بوده و امروز و فردا باید نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی از حمایت جدی را ببیند. در غیر‌ این‌ صورت روندهای اصلاحی که قرار است در موج‌های بعدی مجددا صورت گیرد شدیدتر خواهد بود. با توجه به اندازه کوچک بازار، نقش بازارساز و بازارگردان ها مخصوصا صندوق‌های حمایتی در حفظ روند مثبت بسیار موثر خواهد بود. 

از دیگر سو قیمت‌های جهانی مقداری تضعیف شده و فشار التهابات سیاسی همچنان بالا بوده و سیاست‌های پولی انقباضی و نرخ بهره اوراق دولتی بیش از ۲۵‌ درصد است. این سه متغیر فشار منفی را روی بازار نگه داشته و در چنین شرایطی عرضه‌های شدید صندوق‌ها می‌تواند کف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حمایتی را از بین ببرد.

اگر قرار بر حمایت از بازار است باید نظارت شدیدی در عرضه سهام شرکت های شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ساز انجام گیرد. چرا که دیروز ۲۴‌ درصد پول حقیقی ها خارج شد و به‌ وضوح نشان داد حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها باید این روزها خریدار باشند. چون فقط در این‌صورت است که اعتماد بیشتری نسبت به بازار شکل خواهد گرفت. 

روند فعلی بازار باعث‌شده حساسیت ارزش و حجم معاملات و فعالیت بازارگردان‌ها به‌شدت زیاد شود. در چنین شرایطی اگر بازار حس کند فشار عرضه از سمت بازارگردان‌ها در حال افزایش است، سهامدار کوتاه‌مدت نسبت به شناسایی سود اقدام می‌کند و این فشار عرضه را بیش از پیش خواهد کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ