کد خبر: ۱۹۷۳۵۴
۰:۰ - ۱۴۰۱/۹/۶

بانک مرکزی اوراق ارزی کوتاه مدت منتشر می‌کند/ پاسخ به انتقادات

بانک مرکزی اوراق ارزی کوتاه مدت منتشر می‌کند/ پاسخ به انتقادات

بانک مرکزی با پاسخ به انتقادات درباره سیاست بازار ارز اعلام کرد: از طریق انتشار اوراق ارزی با سررسید کوتاه‌مدت تقاضای موجود در بازار پاسخ داده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی در واکنش به انتقادات درباره سیاست بازار ارز، اعلام کرد:‌ تعریف اوراق ارزی بر مبنای دلار به معنای دلاریزه شدن اقتصاد و یا تقویت ابزار جنگ اقتصادی دشمن نیست و قرار است از طریق انتشار اوراق ارزی با سررسید کوتاه‌مدت سه‌ماهه، بخشی از تقاضای موجود در بازار ارز پاسخ داده شود.

بر اساس این گزارش طی سال‌های اخیر تحولات نرخ ارز عمدتاً متاثر از عوامل غیراقتصادی و برون زا بوده که در عمل به تغییرات نرخ ارز در مسیری نامتناسب با بنیان‌های اقتصادی منجر شد. با این حال در چنین شرایطی تلاش شده با بکارگیری ابزارهای در اختیار و رعایت اقتضائات اقتصادی تبعات منفی بروز عوامل فوق را در سطح کلان به حداقل برساند. بنابراین رویکرد سیاستی متخذه بر آن بود ضمن توجه به ضرورت صیانت از ذخایر ارزی، زمینه متعادل‌سازی عرضه و تقاضا و به تبع آن ثبات‌بخشی به بازار ارز را فراهم کند.

همچنین به موجب مسئولیت محوله در حفظ ارزش پول ملی مطابق با قوانین بالادستی و نیز حسب الزامات اجرای نظام ارزی شناور مدیریت شده موضوع بند ت تبصره دو ماده ۲۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، توجه به این مسئله معطوف بوده که به جای تاکید و اصرار بر حفظ یک نرخ ارز مشخص، زمینه‌ای برای حرکت در مسیر تعادلی و سازگار با تحولات عوامل بنیادین اقتصاد کلان فراهم شود. البته در قالب نظام شناور مدیریت‌شده با هدف کاهش نوسانات کوتاه‌مدت و با توجه به اقتضائات اقتصاد کلان می‌تواند در بازار ارز مداخله کند.

در رابطه به اینکه اجرای سیاست تزریق ارز 2000 دلار برای هر نفر، جامعه هدف مشخصی نداشته و اقدامی کاملاً کور و بدون هدف است نیز در خرداد سال جاری و در مواجهه با نوسانات نرخ ارز در بازار غیررسمی که تحت تاثیر عوامل روانی و انتظاری حادث شده بود، شورای عالی سران قوا اختیارات ویژه‌ای برای مدیریت بازار ارز به بانک مرکزی تفویض کرد و متعاقباً مجموعه اقداماتی را در دستور کار قرار داد.

در گام نخست بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای، مجوز معامله ارز صادرکنندگان به نرخ توافقی در صرافی‌ها را صادر کرد و همین اقدام توانست آثار مثبتی در جهت کاهش نرخ ارز در بازار برجای گذارد. در ادامه این بانک خرید ارز تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی را توسط صرافی‌ها مجاز اعلام کرده و به فعالین این بخش اجازه داد تا علاوه بر ارز صادرکنندگان، نسبت به خرید ارز از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی اقدام کنند.

با ایجاد ساز و کار معاملات با نرخ توافقی، روند عرضه ارز توسط صادرکنندگان بهبود یافت که این امر با تعمیق بازار و افزایش منابع در اختیار صرافی‌ها، زمینه مناسبی را برای پوشش و پاسخ‌دهی به تقاضای اسکناس گروه بیشتری از متقاضیان واقعی ارز در سطح بازار فراهم آورد. در این چارچوب، افراد می‌توانند با مراجعه به صرافی‌ها و شعب منتخب بانک‌ها ارز مورد نیاز را در سرفصل خدماتی سایر با نرخ توافقی تهیه کنند و این مهم تاثیر به سزایی بر کاهش تقاضا در بازار غیررسمی و انتقال آن به مجاری رسمی در پی داشت.

همچنین درباره انتقادات انتشار اوراق ارزی بانک مرکزی و غیرموثر و خطای راهبردی تلقی کردن این سیاست، یکی از عوامل بنیادین موثر بر روند حرکتی نرخ ارز، وضعیت منابع ارزی است که البته این مولفه در سال گذشته و ماه‌های سپری‌شده از سال جاری در شرایط مطلوبی قرار داشت. به عنوان نمونه در سال 1400، ارزش صادرات نفتی و غیرنفتی معادل 38.7 و 40.7 میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال قبل از آن 84.0 و 41.5 درصد افزایش نشان می‌دهد.

برآیند تحولات تجارت خارجی ایران در سال 1400 سبب این شد تا حساب جاری تراز پرداخت‌های خارجی با مازاد 11.1 میلیارد دلاری همراه شود. این روند در سال جاری نیز تداوم یافته و ارزش صادرات نفتی و غیرنفتی روند مثبتی را تجربه کرد.

با توجه به این مباحث و نظر به وضعیت مطلوب مولفه‌های بنیادین موثر بر بازار ارز در شرایطی که بعضاً انتشار اخبار نادرست در خصوص تحولات اقتصادی و سیاسی می‌تواند آثار و تبعاتی در قالب بروز هیجانات کاذب و به تبع آن نوسانات در بازار ارز به دنبال داشته باشد، رویکرد بانک مرکزی مبتنی بر آن است تا با بهره‌گیری از ابزارهای در اختیار و نیز معرفی ابزارهای جدید ازشکل‌گیری نوسانات در بازار جلوگیری کند.

در همین خصوص از آنجایی که کشورهای مقصد صادرات کالاهای ایرانی عمدتاً مبادلات با صادرکنندگان ایرانی را از طریق دلار آمریکا تسویه می‌کنند و با توجه به سطح مطلوب ذخایر اسکناس دلار در داخل، انتخاب این ارز به عنوان دارایی پایه اوراق موجب می‌شود تا در زمان سررسید و در صورت درخواست دارندگان اوراق به سهولت اسکناس آن تامین و پرداخت شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ