کد خبر: ۱۹۷۴۹۲
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۹/۸

توضیح درباره تخلف کارگزاری و فرار ۵۴۰ میلیاردتومانی/ تسهیل مجوز کارگزاری جدید
معاون سازمان بورس در پاسخ به سئوال بورس پرس اعلام کرد:

توضیح درباره تخلف کارگزاری و فرار ۵۴۰ میلیاردتومانی/ تسهیل مجوز کارگزاری جدید

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره تخلف کارگزاری تدبیرگر سرمایه و فرار دو سه عضو هیات مدیره با ۵۴۰ میلیارد تومان و تسهیل صدور مجوز کارگزاری جدید توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا ناصرپور در نشست خبری رئیس سازمان بورس درباره اطلاع رسانی مبهم سازمان بورس در تخلف کارگزاری تدبیرگر سرمایه و گنگ بودن جزئیاتی از قبیل فرار دو سه عضو هیات مدیره با 540 میلیارد تومان دارایی به بورس پرس گفت: در این خصوص عدم رعایت قوانین و مقررات کارگزاری برای سازمان بورس محرز و تصمیماتی در مهر ماه اتخاذ شد. با اطلاع رسانی از طریق منابع رسمی سازمان، خوشبختانه آسیبی به ساختار تسویه معاملات بازار و دارایی مشتریان وارد نشد.

وی افزود: امکان اخذ تصمیم انتقال کلیه مشتریان کارگزاری بصورت کفیل به کارگزاری دیگری وجود داشت اما ممکن بود برخی مشتریان خواستار انتخاب کارگزار مورد نظر باشند که این اجازه داده شد و روند بصورت عادی در حال انجام است. مشتریان بدهکار به کارگزاری نیز بعد از  تسویه بدهی، روند عادی تغییر کارگزار ناظر را طی خواهند کرد. 3.3 هزار مشتری کارگزاری، تغییر ناظر داده و بالغ بر بیش از 3 هزار میلیارد تومان دارایی را به کارگزاری دلخواه منتقل کردند.

این مقام مسئول ادامه داد: در صورتی که روند انتقال داوطلبانه پرتفوی سهامداران طولانی شود، سازمان بورس برای باقیمانده اشخاص، کارگزاری کفیل مشخص خواهد کرد. درخصوص دارایی مشتریان مورد خاصی در بررسی ها ملاحظه نشده البته بررسی های دقیق تر در حال انجام و پیگیری های قضایی صورت گرفته است. بررسی های تخلفاتی در حوزه بازار سرمایه از حدود سه ماه گذشته آغاز و احکامی هم در این خصوص صادر شد.

ناصر پور در پاسخ به سوال دیگر بورس پرس مبنی بر اینکه با توجه به عدم تمایل متقاضیان به ورود در فرآیند سخت و طولانی صدور مجوز کارگزاری جدید آیا تغییراتی برای تسهیل صدور مجوزها در دستور کار قرار گرفته یا خیر؟ توضیح داد: کلیه رسیدگی هایی که در حوزه صدور موافقت اصولی و تاسیس کارگزاری در سازمان انجام می شود در خصوص انتقال سهامداری کارگزاری موجود هم رخ می دهد.

وی ادامه داد: تعداد صدور مجوز های موافقت اصولی، تاسیس و آغاز فعالیت کارگزاری ها پس از 12 سال به لحاظ حجم کاری بسیار گسترده اما در بازه زمانی کوتاه انجام شد. با حساسیت های خاص بر روی کارگزاری ها و ریسک هایی که می توانند به بازار تحمیل کنند، طبیعی است که نحوه رسیدگی صلاحیت های افراد و برنامه برای دریافت موافقت اصولی و تاسیس با مجموعه ای با سطح اهمیت و حساسیت کمتر متفاوت باشد.

ناصر پور افزود: بنابراین حجم مجوزهایی که برای کارگزاری ها طی یک سال استقرار تیم جدید در سازمان صادر شده، بی سابقه بود. البته هر چقدر بتوان انجام امور را تسهیل کرد زودتر می توان به نتیجه رسید . پس از صدور مجوز کارگزاری ها، فعالیت سازمان آغاز و نظارت های لازم باید انجام شود که در این راستا تکمیل نیروهای انسانی سازمان در حوزه امور کارگزاری و بازرسی در دستور کار است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ