کد خبر: ۱۹۷۵۸۲
۱۱:۶ - ۱۴۰۱/۹/۱۲

پیش‌بینی تورم ۵۰ درصدی ایران تا اسفند/ ۱۰ درصد بیشتر از گزارش صندوق پول

پیش‌بینی تورم ۵۰ درصدی ایران تا اسفند/ ۱۰ درصد بیشتر از گزارش صندوق پول

نرخ سالانه تورم طبق برآورد فعالان اقتصادی تا اسفند به ۵۰ درصد خواهد رسید که از ۴۰ درصد پیش‌بینی شده سوی صندوق بین‌المللی پول به مراتب بالاتر است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اقتصاد آنلاین، فعالان اقتصادی درباره افزایش تورم در ماه‌های آینده اعلام کردند: روند افزایش تورم که از ماه‌های گذشته آغاز شده، شرایط را به گونه‌ای پیش می‌برد که طی پنج ماه آبان تا اسفند سال جاری، تورم به ۵۰ درصد هم برسد.

بر اساس این گزارش، دولت یکی از برنامه های اصلی را مهار تورم و حرکت به سمت کاهش آن گذاشته و در این مسیر هم تلاش کرده تا طی ماه های گذشته، سرعت گیرهایی را برای کاهش تورم در اقتصاد ایران فراهم کند.

با فرض اعمال نمایش استمرار تورم ماهانه یک، ۲ و ۳ درصد طی ۵ ماهه پایانی، تورم کل در پایان سال جاری برای هر یک از نمایش‌ها به ترتیب ۴۵.۸ ، ۴۷.۹ و ۵۰ درصد برآورد می‌شود که از ۴۰ درصد پیش‌بینی شده سوی صندوق بین‌المللی پول به مراتب بالاتر است.

بررسی عوامل اصلی تشکیل دهنده تامین مالی طی هفت ماه سال ۱۴۰۱ نیز نشان می دهد افزایش سرمایه شرکت ها با سهم حدود ۴۷ درصد و انتشار اوراق با سهم حدود ۵۳ درصد، بیشترین سهم را در این عوامل ایفا کردند. این درحالی است که حدود ۲.۶ هزار میلیارد تومان با سهم حدود ۱.۲ درصد از کل تامین مالی بازار سرمایه نیز عرضه اولیه شد.

افزایش سرمایه ها حدود ۱۰۲ هزار میلیارد تومان از فروردین تا مهر با ترکیب ۹۹ هزار میلیارد تومان از محل افزایش سرمایه شرکت های سهامی عام و ۲.۵ هزار میلیارد تومان از مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها تامین مالی شد.

در عین حال ۲.۲ هزار میلیارد تومان شرکت سهامی عام فقط در مهر تاسیس و حدود ۶۹.۵ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی با سهم ۵۸.۲ درصد از کل اوراق بدهی، ۳.۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری ها با سهم ۲.۷ درصد و ۴۶.۷ هزار میلیارد تومان اوراق غیردولتی شرکتی با سهم ۳۹.۱ درصد منتشر شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ