کد خبر: ۱۹۷۵۹۱
۰:۰ - ۱۴۰۱/۹/۱۳

روند معاملات بورس و دو شاخص کل و هم وزن + پیش بینی صنایع مقبول
دو کارشناس بازار سرمایه بررسی کردند:

روند معاملات بورس و دو شاخص کل و هم وزن + پیش بینی صنایع مقبول

دو کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی روند معاملات بورس و دو شاخص کل و هم وزن طی ماه اخیر به پیش بینی صنایع مورد اقبال در روزهای آینده پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی روند معاملات بورس و دو شاخص کل و هم وزن طی ماه اخیر در گفت و گو با دنیای اقتصاد به پیش بینی صنایع مورد اقبال در روزهای آینده پرداختند.

مریم محبی: طبق روند معاملاتی بورس تهران طی روزهای اخیر، محدوده نوسانی شاخص‌ کل از ابتدای آذر تاکنون بسیار کوچک شده و از طرفی حجم معاملات نیز همچنان در سطح پایینی قرار دارد.

این موضوع حاکی از آن است اغلب سهام بورسی در کف قیمتی قرار دارند اما سرمایه‌گذاران تمایلی برای واردکردن پول به بورس ندارند. در چنین شرایطی می‌توان فرض کرد همچنان امکان رشد بازار وجود ندارد. بنابراین انتظار می‌رود تا برطرف‌شدن موانع بازار شاهد معاملاتی رنج و خنثی در بازار سهام بود.

با توجه به اینکه بازار سرمایه کامودیتی‌ محور است از این‌ رو، تحت‌تاثیر نرخ جهانی کامودیتی‌ها روند معاملاتی متفاوتی را تجربه می‌کند. از طرفی صنایع دلار محور بازار در صورت رشد روابط تجاری ایران با سایر کشورها می‌توانند مستعد سودسازی باشند.

با توجه به اینکه به‌نظر می‌رسد شرایط سیاسی اقتصادی تغییر چندانی را تا پایان سال‌ شاهد نباشد، شیب کند رشد دلار همچنان پابرجا است. بنابراین با افزایشی‌ بودن نرخ دلار، ارزش جایگزینی شرکت‌ها می‌تواند تا پایان سال ‌کمی بالاتر از سطوح فعلی قرار بگیرد ضمن اینکه صنایعی نظیر غذایی‌ و شوینده‌ها که مصرف‌کنندگان داخلی دارند با افزایش تقاضا در پایان سال ‌نیز احتمالا روند صعودی داشته باشند.

مسعود میرزا باقری: ماه گذشته بعد از یک دوره اصلاح فرسایشی در بازار سهام به واسطه رشد قیمت ارز تکانه‌های مثبتی رخ داد. به‌طوری‌ که در این مدت شاخص‌ کل و هم وزن با ۱۴‌ و ۱۵‌ درصد رشد ماهانه مواجه شد. در همین مدت گروه‌های پالایشی و خودروساز بیشترین جذب نقدینگی و توجه را در بازار به خود اختصاص دادند.

در نهایت شاخص فرآورده‌های نفتی با ۲۰‌ درصد و شاخص خودروسازی ۲۹‌ درصد رشد را تجربه کردند که به واسطه حجم معاملات بیشتر از گروه‌های دیگر مورد‌ توجه بودند. درحالی‌ که شاخص گروه‌های حمل‌ و نقل با ۳۴‌ درصد، انبوه‌ سازی با ۲۵‌ درصد، لاستیک با ۲۶‌ درصد، کاشی و سرامیک با۲۰‌ درصد، شاخص چندرشته‌ای صنعتی با۲۰‌ درصد و شاخص عرضه آب برق گاز با ۲۱‌ درصد رشد مواجه شدند و بار صعود شاخص‌کل را به دوش کشیدند.

البته با توجه به سنگین بودن افت قیمت سهام در بازار انتظار می‌رفت چنین رشد‌هایی وجود داشته باشد. از طرفی اخبار حول عرضه خودرو در بورس‌کالا و شایعاتی در مورد نهایی‌شدن فرمول عرضه بلوک دو شرکت خودرویی از طرف دولت در کنار گزارش‌های مطلوب پالایشگاه‌ها در دو فصل اخیر باعث شد تا این دو گروه بیشتر مورد‌ توجه بازار باشند.

گروه‌های کوچک در بازار همچنان ظرفیت رشد را دارند. به‌عنوان مثال گروه رایانه، بیمه، سیمان و رادیویی، گروه بزرگ صنایع شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها در روزهای اخیر در صدر ورود نقدینگی بودند که نشان می‌دهد با توجه به افت‌های گذشته و جا‌ماندن از رشد اخیر بازار می‌توانند در روزهای آتی مورد استقبال قرار گیرند.

در این گروه‌ها با گذشت زمان می‌توان انتظار تغییرات بنیادی را داشت. به‌عنوان مثال در گروه سیمان با نزدیک‌شدن به فصل ساخت‌ و ساز در جنوب و فصل زمستان و قطعی احتمالی گاز می‌شود انتظار رقابتی‌شدن قیمت سیمان در مناطق جنوبی‌تر را داشت یا با توجه به افت شدید گروه رایانه و شنیدن شایعاتی در مورد تغییرات اساسی در مورد نظام کارمزد شرکت‌های PSP مورد‌توجه قرار خواهند گرفت.

طی روزهای اخیر در گروه رادیویی نیز مصوبه اخیر مخابرات در مورد تعرفه حداقل خدمات مکالمه روی‌ نماد این شرکت اثر مثبت داشت و شاهد ایجاد صف خرید حجیم در روز بازگشایی نماد بود. در گروه شیمیایی قیمت مواد پلیمری کم‌کم به ثبات رسیده و کاهش هفته گذشته قیمت نفت باعث افزایش اسپرد آروماتیک‌ سازان همچون "بوعلی و نوری" می‌شود که با استقبال هم مواجه شدند.

در نهایت با بالا‌رفتن ارزش نماد‌های تولیدی در بازار کم‌کم نوبت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌رسد تا این افزایش قیمت دارایی‌های زیرمجموعه را در قیمت سهام تجربه کنند. بخشی از بازار نیم‌نگاهی به این بخش خواهد داشت. توصیه می‌شود بخشی از سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های متنوع سرمایه‌گذاری در سهام ETF انجام شود تا ریسک‌ها کاهش یابد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ