کد خبر: ۱۹۹۸۹۹
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰

ظرفیت پالایشی با ۵ درصد رشد به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید

ظرفیت پالایشی با ۵ درصد رشد به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید

ظرفیت پالایشی در دولت سیزدهم از ۲.۱ به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید و رشد ۵ درصدی را به تجربه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،  نگاهی به عملکرد صنعت پالایش نشان می‌دهد افزون بر بهبودبخشی به ارقام و آمار ظرفیت پالایشی و تولید بنزین و گازوئیل در حوزه تولید و توزیع پایدار سوخت، توسعه همکاری با کشورهای همسایه و همسو در حوزه پالایش تا تجارت فرآورده و صدور خدمات فنی، مهندسی گام‌های مهمی بردارد و افزون بر آن طرح‌های مهم بهینه‌سازی پالایشی را هم تکمیل کند. بطور مثال با افزایش خوراک نفت خام و میعانات گازی پالایشگاه‌ها، ظرفیت پالایشی با افزایش ۵ درصدی از ۲.۱ به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس این گزارش با تکمیل برخی طرح‌های بهینه‌سازی در پالایشگاه‌ها، تولید متوسط بنزین موتور، ۱۰ درصد رشد یافت و از ۹۳.۷ به ۱۰۳ میلیون لیتر در روز رسید. در بازه زمانی پاییز ۱۴۰۰ تا پاییز ۱۴۰۱ تولید گازوئیل ۱۱ درصد رشد یافت و از ۱۰۲ به ۱۱۴ میلیون لیتر در روز رسید.

نگاهی به عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد این صنعت با تمرکز بر طرح‌های بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها به سرانجام رساندن ۱۱ طرح بهینه‌سازی موجود در پالایشگاه‌ها را به‌منظور افزایش تولید فرآورده‌های با ارزش افزوده بالاتر را در دستور کار قرار داد. به نحوی که تنها با بهره‌برداری از بخش یک واحد تصفیه نفتگاز پالایشگاه اصفهان، تولید گازوئیل با کیفیت یورو ۵ روزانه ۱۶ میلیون لیتر افزایش یافت.

مرحله نخست بخش ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت های پالایشی با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز آماده بهره‌برداری شد که در مرحله نخست کمیت فرآورده‌های تولیدی در این پالایشگاه و در مرحله دوم کیفیت فرآورده‌های تولیدی افزایش خواهد یافت و نقش مهمی در تولید محصولات سبک و با ایجاد ارزش افزوده بیشتر ایفا خواهد کرد.

پیگیری اجرای ۸ طرح جدید پالایشی به ظرفیت ۱.۵ میلیون بشکه در روز

صنعت پالایش از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم به‌منظور جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز با تمرکز بر لزوم توسعه ظرفیت پالایشی با اتکا به توان داخلی و بخش خصوصی، احداث پتروپالایشگاه‌های جدید به ظرفیت ۱.۴۹ میلیون بشکه در روز را در دستور کار قرار داد که پیگیری مشارکت‌نامه و تأمین مالی پتروپالایشگاه سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران جمعاً با سرمایه‌گذاری ۱۸ میلیارد دلار با بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ داخلی از جمله اقدام‌های انجام‌شده در این حوزه است. پیگیری اجرای طرح‌های جدید پالایشی سایر متقاضیان جمعاً به ظرفیت ۱.۲ میلیون بشکه در روز نیز در دستور کار است.

توسعه دیپلماسی فعال و همکاری با کشورهای همسایه و همسو

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در طول یک سال گذشته با به نتیجه رساندن اجرای عملیات پالایش فراسرزمینی به ظرفیت ۱۴۰ هزار بشکه در روز با ونزوئلا موفق شد گام مثبتی در جهت توسعه همکاری با کشورهای همسو و صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه صنعت پالایش به دیگر کشورها بردارد.

صدور نخستین بخش از محموله کاتالیست ایرانی به روسیه نیز به‌عنوان گامی دیگر در مسیر توسعه همکاری با کشورهای همسایه ثبت شد. توسعه صادرات گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی به‌منظور تبدیل ایران به مرکز مبادلات و خدمات انرژی، کسب توافق‌های اولیه با ازبکستان برای افزایش تجارت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و مذاکرات برای همکاری‌های دوجانبه در بخش صادرات نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی از دیگر اقدام‌های انجام‌شده در این حوزه بود.

تأمین پایدار سوخت و توزیع عادلانه انرژی

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأمین سوخت مایع موردنیاز بخش‌های مختلف از جمله نیروگاه‌ها، صنایع و بخش خانگی تأمین انرژی مورد نیاز داخلی در بخش‌های مختلف را برعهده گرفته و افزون بر آن برنامه‌های کوتاه و بلندمدتی را برای مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی طرح‌ ریزی کرده است.

راه‌اندازی ۳۰ جایگاه جدید عرضه سی‌ان‌جی در ۹ ماه دولت سیزدهم با محوریت بخش خصوصی، بهره‌برداری از پروژه ریل مخزن‌دار انبار نفت صدوقی یزد با هدف افزایش مقدار انتقال نفت گاز و ایجاد مرکز جدید ارسال نفت گاز به شمال شرق و شرق از دیگر طرح‌های صنعت پالایش نفت در حوزه تأمین و توزیع پایدار سوخت بود.

صنعت پالایش نفت به‌منظور ارتقای فناوری، توسعه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه و حمایت از پیمانکاران و سازندگان صاحب صلاحیت داخلی را در دستور کار قرار داده که ادامه تولید کاتالیست مورد نیاز پالایشگاه‌های آبادان و شازند با هدف صرفه‌جویی حداقل ۲۰ میلیون دلار در سال با شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان از مهم‌ترین اقدام‌ها در این حوزه است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ