کد خبر: ۱۹۹۹۲۸
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰

شرکت های پتروشیمی امکان تولید و صادرات اوره را از دست دادند/ پیشنهاد تهاتر
رئیس انجمن انرژی اتاق بازرگانی:

شرکت های پتروشیمی امکان تولید و صادرات اوره را از دست دادند/ پیشنهاد تهاتر

رئیس انجمن انرژی اتاق بازرگانی گفت: شرکت های پتروشیمی به دلیل کمبود گاز، امکان تولید و صادرات اوره را از دست دادند!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آرش نجفی با بیان اینکه زمینه‌های کمبود گاز از 15 سال پیش آغاز شده به ایلنا گفت: بخش‌خصوصی به دولت اعلام کرده بود شدت مصرف گاز از حد متعارف گذشته و به همین دلیل موضوعاتی در زمینه چگونگی صرفه‌جویی مطرح شد. جایگزین کردن بخاری‌های گازی رتبه A راهکاری مناسب برای جبران ناترازی گاز بوده اما بزرگترین استراتژی برای تراز گاز، کاهش و کنترل شدت مصرف است.

وی افزود: 20 میلیون بخاری گازی روزانه حدود هزار میلیارد تومان اتلاف گاز دارند که می‌توان با راهکاری ساده این اتلاف انرژی را به سمت صنایع هدایت کرد. هر متر مکعب گاز به صنایع 5 هزار تومان فروخته می‌شود در حالی که هزینه فروش گاز در بخش خانگی 100 هزار تومان است. به همین دلیل فروش گاز خانگی، صرفه اقتصادی ندارد و بهتر است کاهش مصرف و صرفه جویی شود تا مصارف خانگی به صنایع تزریق و هدایت کرد.

این فعال صنفی ادامه داد: فصل کاشت بسیاری از کشورها آغاز و به اوره نیازمند است اما به دلیل کمبود گاز، پتروشیمی‌ها نمی‌توانند اوره تولید کنند. امکان انبار اوره هو وجود ندارد. علاوه بر این صنعت فولاد و سیمان برای احیا و تولید به گاز نیاز دارند اما با با سایر سوخت‌ها مانند مازوت جبران می شود.

نجفی گفت: افزایش آلایندگی هوا، کاهش تولید، صدمه به فرآیند نیروگاهی و تکنولوژی از جمله پیامدهای استفاده از مازوت است. اگر همه این موارد جمع شود میزان خسارت‌های وارده غیر قابل محاسبه می‌شود اما با سرمایه‌گذاری در کاهش مصرف حداقل با 4 میلیارد دلار شبکه بخارها را از رتبه F و G به  A ارتقا داد تا بخش قابل توجهی از ناترازی گاز از بین  رود و حدود 120 تا 150 میلیون مترمکعب گاز صرفه‌جویی شود.

وی افزود: سرمایه‌گذار به وزارت نفت معرفی شده که در قبال دریافت نفت خام، بخاری گازی تحویل دهند. یعنی به عبارتی تهاتر انجام شود. بخش خصوصی گام‌هایی برای کاهش مصرف انرژی انجام داده اما دولت اقدام ملی برای عملیات نمی‌کند و هزینه‌ جدیدی به مردم برای خرید این نوع بخاری‌ها تحمیل نمی‌شود. در حالی که از محل صرفه‌جویی گاز و مابه‌تفاوت قیمت ظرف 2 سال به‌دست می‌آید.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ