کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا ، پیشنهاد داد ضمن الزام عرضه همه محصولات خودروسازها در بورس کالا ، طرح فروش مادران یا خودروهای فرسوده هم در بورس انجام شود.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمیدرضا جیهانی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا و موضوع قیمتگذاری دستوری در این صنعت باید از چند منظر مورد بررسی قرار گیرد به ایرنا اعلام کرد: همیشه هدف دولت ضمن حفظ شرایط و مدیریت بازار، پیگیری رعایت حقوق مصرف کننده و تولید کننده بود. افزایش تورم در سالهای اخیر و اجرای همزمان سیاست قیمتگذاری دستوری، خودروسازها را ملزم به تولید و شناسایی زیان به جای سود کرد.
این شرکت ها به دلیل نبود انگیزه همواره کمترین تیراژ را تولید کردند تا به جای ایجاد جذابیت برای تولید و سرمایهگذاری در مسیر تضعیف این صنعت قدم برداشته شود. با ساز و کار شفاف بورس کالا تصمیم بر این شد که خودرو به جای عرضه در بازار غیرشفاف و غیر قابل رصد، وارد بورس کالا شود و مصرف کنندگان از طریق این بازار شفاف اقدام به خرید کنند.
این امر باعث رعایت ضوابط و نظارت رگولاتوری و شفاف شد. از سوی دیگر با قیمتگذاری دستوری نمیتوان بازار عرضه و تقاضای آزاد را مدیریت کرد اما شفافسازی آمار و تقابل واقعی عرضه و تقاضا مسیر تعادل بازار را هموار میکند. قیمت خودرو در بازار غیررسمی و بدون نظارت تا ۲ برابر قیمت درب کارخانه تعیین میشد و در عمل مردم امکان خرید خودرو با نرخ کارخانه را نداشتند.
به دنبال چنین مسایلی اکنون خودرو در قالب بورس کالا به دست متقاضی اصلی میرسد و خریدار از طریق ثبت نام و پیش پرداخت برای قیمنهایی به رقابت میپردازد. بررسیها نشان میدهد قیمت خودرو در بورس کالا در مدلهای پرتیراژ تر ۱۵۰ میلیون تومان ارزانتر از قیمت بازار و نمایشگاه های بازار سیاه معامله میشود. با این اتفاق به جای آنکه خودروساز کالا را با قیمت مصوب در درب کارخانه به فروش برساند و مابه تفاوت آن به جیب دلال برود به جیب خریدار واقعی میرود.
عرضه خودرو در بورس کالا از یک طرف باعث تقویت ضوابط و نظارتهای تنظیم گری دولت میشود و از سوی دیگر به شعار اصلی دولت مبنی بر حمایت از مصرف کننده و تولید کننده واقعی جامعه عمل میپوشاند. برخی در تلاشند شانس را تحت عنوان قرعه کشی به نفع مردم جا بیندازند اما قرعه کشی به هیچ عنوان شفافی نیست. زیرا کارت ملی افراد از سوی دلال اجاره میشد اما در بورس کالا شخص میتواند کالا را با شرایط خاص انتخاب و در رقابت خرید شرکت کند.
عدم ایفای تعهدات توسط خودروسازان نکته مهمی است که در خرید و فروش خودرو حاکم و مورد انتقاد خریداران بود. ساز و کار بورس کالا شناخته شده و با نظارت کامل است و این تضمین وجود دارد خودروی مدنظر طبق شرایط درج شده در امیدنامه و تضامین دریافت شده به موقع تحویل خریدار شود. فرصت عرضه خودرو در بورس کالا، منجر به جذابیت تولید برای خودروسازان می شود و در ازای هر دستگاه خودرو، برخلاف سابق سود تولید شناسایی می کنند.
کمتر از پنج درصد تولید سالانه خودروسازان در بورس کالا عرضه می شود. این مقدار عرضه نمیتواند تعدیل کننده قیمتهای حبابی باشد. بنابراین پیشنهاد میشود خودروسازان ملزم به عرضه همه محصولات در بورس کالا شوند. بهتر است سهمیههای وزارت صنعت برای مادران چند فرزندی یا خودروهای فرسوده با اعمال برخی محدودیتها در فرآیند خرید در بورس کالا عرضه شود. بهتر است بازار عرضه خودرو و تقاضا را از طریق بورس کالا و با رعایت ملاحظات سیاست گذار کلان ملی و رعایت ضوابط مدنظر برای اقشار مختلف در ساز و کارهای مدرن و شفاف اجرایی کرد.
تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir
انتهای پیام