کد خبر: ۲۰۰۱۵۱
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷

۲ دلیل ورود سازمان بازرسی به عرضه خودرو در بورس و وظایف شورای رقابت
معاون نظارت خبر داد:

۲ دلیل ورود سازمان بازرسی به عرضه خودرو در بورس و وظایف شورای رقابت

معاون نظارت سازمان بازرسی با اعلام دو دلیل ورود به عرضه خودرو در بورس کالا گفت: شورای رقابت یا باید خودرو را از انحصار خارج کند یا مانع افزایش بی رویه قیمت خودرو شود اما اقدامی نشده است!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد اسدیان در خصوص دلیل ورود سازمان بازرسی به موضوع عرضه خودرو در بورس گفت: این اقدام با دو هدف اجرای صحیح قانون و پیشگیری از نقض و حمایت از مصرف کننده صورت گرفت. اگر کالایی به میزان نیاز جامعه وجود داشته باشد و انحصاری نباشد تا تولید کننده با قیمت‌ها بازی کند، عرضه کالا در بورس به نفع مصرف کننده بوده و شفافیت ایجاد می‌کند.

زمانی که کالایی به میزان نیاز مردم تولید نمی‌شود و تولید کننده منحصر بوده و رقبایی در عرضه کالا نداشته باشد، عرضه کالا در بورس به نفع تولید کننده است و قیمت را مدیریت می‌کند. زیرا با کاهش عرضه به راحتی می‌تواند قیمت ها را افزایش دهد و در مورد خودرو چنین وضعیتی وجود دارد.

خودروساز های دولتی و خصوصی معدود هستند و به قدر نیاز جامعه تولید نمی کنند و از طرفی اجازه واردات به اندازه نیاز مصرف داخلی هم داده نشده است. لذا شورای رقابت به عنوان مرجع تشخیص انحصاری بودن کالا طی مصوبات متعدد، عرضه خودرو را انحصاری تشخیص داده و سال‌ها است که نسبت به تنظیم دستور العمل قیمت گذاری اقدام می‌کند.

سال گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی با هدف کاهش قیمت‌ها به مدت یک سال تنظیم بازار خودرو را به وزارت صنعت و ستاد تنظیم بازار محول کرد و رییس جمهور هم طی دستور العمل ۸ ماده‌ای مقرر کرد تولید خودرو ۵۰ درصد افزایش و قیمت‌ها ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کند. در این مدت نه تولید خودرو ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و نه قیمت خودرو کاهش یافت.

بعد از اتمام مهلت تعیین شده باید شورای رقابت به ایفای نقش می‌پرداخت و با تنظیم دستور العمل جدید قیمت گذاری، مانع افزایش قیمت خودرو شود  اما با انفعال شورای رقابت، خودروسازها از فرصت استفاده کردند و با عرضه خودرو در بورس قیمت‌ها را نه تنها کاهش ندادند بلکه بصورت سرسام آوری افزایش دادند. متاسفانه برخی از مسئولان دولتی هم به جای حمایت از مصرف کنندگان به حمایت از خودروسازها پرداختند.

طبق اعلام سازمان بازرسی، شورای رقابت یا باید از نظر قبلی عدول و خودرو را از انحصاری بودن خارج کند یا با تنظیم دستور العمل قیمت گذاری، مانع افزایش بی رویه قیمت خودرو شود که تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

هدف سازمان بازرسی از این اقدام، حمایت از خودروسازان نیست. خودروسازان قصد دارند خودرو را به قیمت بالاتر بفروشند و محدودیتی در  قیمت گذاری نداشته باشند اما با انحصار بازار خودرو در دست دو خودرو ساز، دولت باید از مصرف کننده حمایت کند.

با افزایش قیمت خودرو در بورس بطور مثال رشد تا دو برابری قیمت پژو ۲۰۷ ، سازمان بازرسی این موضوع را بر خلاف قانون و منافع مصرف کننده و نادیده گرفتن قیمت‌های تعیین شده می‌داند و برای حمایت از مردم به موضوع ورود کرده تا خودرو با قیمت مصوب به دست مصرف کننده برسد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ