کد خبر: ۲۰۱۳۸۴
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳

واکنش تکراری وزیر اقتصاد به گرانی بی سابقه ارز و دلار 45 هزار تومانی

واکنش تکراری وزیر اقتصاد به گرانی بی سابقه ارز و دلار 45 هزار تومانی

وزیر اقتصاد هم مانند رئیس بانک مرکزی در واکنش تکراری به گرانی بی سابقه ارز و دلار 45 هزار تومانی، وعده ثبات بازار داد و مدعی عدم نفع دولت از افزایش قیمت ها شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان خاندوزی هم مانند محمد رضا فرزین در واکنش به عبور دلار از قیمت بی سابقه 45 هزار تومانی، اعلام کرد: دولت همه توان را برای ثبات نرخ ارز بکار گرفته و برخلاف برخی شبهات، هیچ گونه نفعی هم از گرانی دلار نمی‌برد. روزانه ارقام مشخصی برای تأمین واردات کالای اساسی و کاهش اثرات منفی ناشی از بی ثباتی نرخ ارز در سامانه نیما تخصیص داده می‌شود. بنابراین حتی اگر قیمت ارز دو برابر رقم کنونی هم افزایش پدا کند، نفعی متوجه دولت نمی شود.

بانک مرکزی موظف است ارز مورد نیاز برای تأمین کالاهای اساسی را حتما با نرخ نیمایی انجام دهد، دغدغه اصلی رئیس جمهور و مجموعه دولت، تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز با نرخ ارز نیمایی است.

کنترل نرخ ارزبرای دولت بسیار مهم و با ارزش تلقی شده و یکی از شاخص های بسیار مهم برای اقتدار هر دولتی، ایجاد ثبات در نرخ ارز است. یکی از دلایل اینکه اثرات افزایش درآمد نفت در اقتصاد دیده نمی شود، افزایش هزینه های دولت برای تأمین منابع ناشی از تکالیف جدید، مبنی بر ترمیم حقوق کارکنان دولت و افزایش رقم هدفمندی یارانه ها به منظور جبران افزایش نرخ کالاهای اساسی است.

در قانون هدفمندی یارانه ها مصوب سال ۸۸ محل تأمین اعتبار پرداخت یارانه ها، افزایش نرخ حامل های انرژی تعیین شده بود اما در طول سال جاری، هیچ افزایشی در نرخ حامل های انرژی رخ نداده و به همین دلیل، دولت ناچار به استفاده از درآمد های ناشی از افزایش قیمت نفت شد.

برای اولین بار در طول تاریخ چند دهه، سال جاری به عنوان دومین سال پیاپی، دولت با وجود کاهش نرخ مالیات موفق به دریافت بیش از ۱۰۰ درصد وصولی مالیاتی شد. همچنین از طریق راه اندازی صندوق های فروشگاهی و کشف فرار های مالیاتی در سال ۱۴۰۲ نیز موفق به تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی وصول مالیات خواهد شد شود.

با توجه به ارقام زیاد پیش بینی بینی شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ از ناحیه واگذاری سهام دولت در شرکت های دولتی و نیز مولد سازی دارایی های دولت در این خصوص باید با جدیت کامل به دنبال تحقق درآمد ها بود. زیرا در این خصوص و بویژه مولد سازی دارایی ها، همواره عملکرد ضعیفی وجود داشته اما با توجه به تفویض کامل اختیار به وزارت اقتصاد در این ارتباط، امید است در سال آتی در  این زمینه، بتوان درآمد های پیش بینی شده را محقق کرد.

در زمینه عملکرد دولت در خصوص انتشار اوراق خزانه در سال جاری بیش از مقدار فروش اوراق، بازپرداخت آنها انجام شده و همین باعث شده تراز منفی باشد. سال آینده با استفاده از ابزارهای مختلف تلاش خواهد شد نه تنها این تراز منفی نباشد بلکه مثبت شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ