کد خبر: ۲۰۱۶۴۲
۰:۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰

سه راهکار برای جبران عقب ماندگی شاخص بورس از دلار ۴۵ هزار تومانی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

سه راهکار برای جبران عقب ماندگی شاخص بورس از دلار ۴۵ هزار تومانی

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عدم تناسب حرکت شاخص با دلار ۴۵ هزار تومانی، سه راهکار برای جبران عقب ماندگی نماگر بازار اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی سوری درباره علت عدم حرکت شاخص متناسب با نرخ دلار 45 هزار تومانی به ایلنا اعلام کرد: افزایش نرخ ارز بر تمام کالا و بازارها اثر می‌گذارد. دلار گران نمی‌شود و این ارزش ریال است که کاهش پیدا می‌کند. از این رو برای خرید کالا و خدمات باید مبلغ بیشتری پرداخت کرد و مخارج شرکت‌ها و تولید‌کنندگان هم افزایش می یابد. اثر افزایش نرخ دلار در برخی بازارها بلافاصله و در برخی هم تدریجی است.

در این شرایط دولت با رویکرد تعزیری به دنبال کنترل بر روی بخش‌های شفاف اقتصاد دست می‌گذارد. برای مثال هر چند مخارج‌ و هزینه‌ پتروشیمی‌ها با دلار آزاد است اما باید محصولات را با دلار 28500 تومانی به فروش برسانند. از سوی دیگر هزینه تولیدکنندگان به واسطه تحریم‌ها افزایش پیدا کرده و برای نقل و انتقال مالی از شبکه رسمی، 10 تا 15 درصد هزینه‌ها افزایش می یابد و در این شرایط محصولات را باید با تخفیف در بازارهای جهانی عرضه کنند.

از سوی دیگر پتروشیمی‌ها گاز را با بالاترین نرخ در دنیا دریافت می‌کنند. نرخ گاز پتروشیمی‌ها در روسیه که از لحاظ شرایط تحریمی شبیه به ایران است، بین 7 تا 10 سنت است و در قطر و آمریکا هم گاز با قیمت کمتر از 10 سنت و در چین که تولیدکننده گاز نیست، گاز با نرخ 13 سنت به پتروشیمی‌ها و تولیدکنندگان به فروش می‌رسد. در ایران وقتی دلار 25 هزار تومان بود گاز با قیمت 5 هزار تومان معادل 20 سنت به تولیدکنندگان فروخته می‌شد و امروز با دلار 28500 تومانی و نرخ 5 هزار تومانی باز هم رقم بالایی است که اگر به 7 هزار تومان برسد، نرخ گاز بیشتر هم می‌شود.

اگر دولت دست را از جیب تولیدکنندگان بردارد و بازار با نرخ واقعی دلار کار کند و هیچ سازمانی تحت عنوان حمایت وجود نداشته باشد، افت شاخص بورس جبران می‌شود. اگر بازار می‌توانست با شاخص‌های واقعی اقتصاد و نرخ واقعی دلار کار کند، امروز شاخص بالاتر از رکورد سال 99 بود. بازار سرمایه هوشمند است و عکس‌العمل سریع به رویدادها و نوسانات نشان می‌دهد و مانند سایر بازارها مانند ملک و دلار و سکه رفتار جهشی یا هیجانی بعد از مدتی سکون ندارد. بازار سرمایه دماسنج اقتصادی است که اگر دولت دست از تولیدکنندگان بکشد به سمت سودسازی می‌رود.  

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ