کد خبر: ۲۰۱۶۴۴
۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰

مصرف بیش از ۵ میلیون تن مواد اولیه پتروشیمی و عوامل اصلی التهاب بازار
نائب رئیس انجمن صنایع پلمیر اعلام کرد:

مصرف بیش از ۵ میلیون تن مواد اولیه پتروشیمی و عوامل اصلی التهاب بازار

نائب رئیس انجمن صنایع پلمیر با اشاره به تولید ۵.۵ میلیون تن مواد اولیه پتروشیمی در ۹ ماه، عوامل اصلی التهاب بازار را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید زمان زاده با اشاره به اینکه بخشی از مواد اولیه پتروشیمی از بورس کالا و بخشی دیگر از مواد بازیافتی تامین می شود به صدا و سیما گفت: برخی شرکت‌ها بعد از خرید مواد اولیه، اقدام به فروش در بازار آزاد کرده و زمینه ساز التهاب بازار می شوند. نبود اطمینان کافی و انتظارات تورمی طی 5 ماه گذشته باعث شد شرکت‌ها برای خرید بیشتر مواد اولیه ترغیب شوند و همین موضوع به التهاب بازار دامن زد.

وی افزود: ارز نیمایی و 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس، ملاک قیمت گذاری مواد اولیه در بورس کالا است اما اختلاف این دو نرخ، امکان ایجاد رانت از یک سو و کاهش انگیزه برای تولید محصول نهایی از سوی دیگر را به دنبال دارد. ساز و کار بورس هم رقابت بدون سقف بوده و کالا‌هایی مانند P.P و PVC در یک ماه 100 درصد رقابت می‌شود و حدود 35 درصد اختلاف قیمت ارز را پوشش می‌دهد اما کالای نهایی یا کالای دارای ارزش افزوده نمی‌تواند صادراتی باشد.

این فعال صنفی ادامه داد: مهندسی عرضه از طریق عرضه قطره چکانی در کالایی که التهاب در آن وجود دارد یا عدم رعایت کف عرضه در بورس از جمله اقدامات صنایع بالادستی است که صنایع تکمیلی شامل شرکت‌های کوچک و متوسط را اسیر هیجانات می‌کنند. بنابراین عرضه مواد اولیه باید پایدار باشد و با توجه به توان بسیار تولید پتروشیمی‌ها در برخی مواد اولیه، انتظار می‌رود صنایع بالادستی از واحد‌های پایین دستی برای تولید محصولات صادرات محور و با ارزش افزوده زیاد حمایت کنند.

به گفته زمان زاده ، طی ۹ ماهه سال جاری حدود ۵.۵ میلیون تن مواد اولیه پتروشیمی برای تولید انواع محصولات پلمیری در صنایع تکمیلی به مصرف رسیده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ