کد خبر: ۲۰۱۶۹۱
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰

توصیه ها و انتقادات رهبر انقلاب درباره مسائل اقتصادی و تولیدی

توصیه ها و انتقادات رهبر انقلاب درباره مسائل اقتصادی و تولیدی

رهبر انقلاب توصیه ها و انتقاداتی درباره مسائل اقتصادی و تولیدی به دولت و مسئولان و مدیران اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی جمعی از کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش‌بنیان‌ها اسلامی اعلام کردند: در دنیای امروز ارتقاء جایگاه یک کشور به میزان زیادی مربوط به وضع اقتصادی آن است. وقتی پول کشوری ضعیف می‌شود، امکانات اقتصادی‌ کم می‌شود اعتبار و جایگاه آن در دنیای امروز کاهش پیدا می‌کند. ما برای اینکه این جایگاه را در مجموعه‌ی منطقه و جهان حفظ کنیم احتیاج به این رشد اقتصادی داریم.

ما نیروی انسانی متخصص زیاد داریم این یکی از افتخارات و امتیازات ما است. از اول انقلاب که حدود 150 هزار دانشجو داشتیم حالا میلیون‌ها دانشجو و میلیون‌ها فارغ‌التحصیل داریم در مقاطع مختلف علمی. خب اینها شغل لازم دارند و کار می‌خواهند. داشتن نیروی انسانی جوان متخصص یک افتخار است اما اگر شغل نداشت بیکار ماند چه؟ یک سرافکندگی است. افتخار دیگر نیست. ما آن وقت مدام به خودمان بگوییم چرا مهاجرت می‌کنند؟ چرا خارج می‌روند؟ خب باید کار بدهید.

کشور بدون فعالیت بنگاه‌های خصوصی اداره نخواهد شد. از خطای بزرگ اوایل انقلاب در این قضیه عبرت گرفته شود. دستگاه‌های اجرایی باید از توسعه‌ بنگاه‌های خصوصی حمایت کنند.کشور بدون فعالیت بنگاه‌های خصوصی اداره نخواهد شد. اشتباه مهمی که در سال‌های اول انقلاب اتفاق افتاد و آثارش همین طور ماند مبالغ زیادی، این بود که بخش خصوصی را کنار زدند و همه‌ کارها را، حتی فروش مثلاً اجناس خرد را به مسئولین، دولت و دستگاههای دولتی سپردند. خطای بزرگی بود که انجام دادیم ما.

چند وقت پیش جلسه‌ای در این حسینیه گفتم آن جوان کارآمد تحصیل کرده‌ که حالا از خارج آمده یا در خارج تحصیل کرده یا در داخل تحصیل کرده دو چیز بیشتر از ما نمیخواهد. اولی‌ شغل است، دومی هم امکان پیشرفت علمی است. ما باید شغل را برایش فراهم بکنیم. بدون یک رشد بالا نمیتوانیم اشتغال ایجاد کنیم برای این مجموعه‌ی عظیم جوان متخصص و دانشمند.

ما احتیاج داریم به رشد سریع و مستمر علت هم این است که عقب‌افتادگی داریم. در دهه‌ 90 به دلایل مختلف یک عقب‌ماندگی و تعطیل نسبی مسائل اقتصادی داشتیم. نمی‌شود همه را منسوب کرد به ضعف مدیریت‌ها، نه. بخشی مربوط به عوامل خارجی و بیرونی است، بخشی مربوط به عوامل درونی است،‌ مسئله‌ی تحریم‌ها، کاهش ارزش نفت در یک برهه‌ای از زمان، تمرکز کشور بر روی مسئله‌ هسته‌ای که اقتصاد را شرطی کرد مؤثر بود، مسائل گوناگون اینجوری مؤثر بود. نتیجه این شد که ما یک دهه عقب‌ماندگی و شاخصهای منفی زیاد داریم،‌ آمار متقن مراکز رسمی است.

 جبران این عقب‌ماندگی کار آسانی نیست این محتاج یک رشد مستمر پی در پی اقتصادی در میان‌مدت دارد. برای همین است که ما در برنامه‌ی هفتم توسعه، اولویت اصلیِ برنامه را گذاشتیم پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت. و رشد اقتصادی متوسط 8 درصد را در سیاست‌های برنامه‌ی هفتم قرار دادیم که اگر بتوانیم ما به این رشد به طور متوسط برسیم در طول مدت برنامه ــ پنج ساله‌ی برنامه ــ به نظر من کار بسیار خوبی انجام گرفته. ما به این رشد احتیاج داریم.

برای من روشن است که استعداد کشور خیلی بالاست و ما هم در زمینه‌ منابع خداداد طبیعی فوق‌العاده‌ای هستیم هم از لحاظ مسائل جغرافیایی و موقعیت جغرافیایی بین‌المللی و سیاسی یک کشور برجسته‌ای و استثنائی هستیم هم از لحاظ نیروی انسانی. از جهت نیروی انسانی حقاً و انصافاً ما خیلی برجسته‌ایم. حالا یکی از دوستان گفتند که دیگران نیروهای ما را جذب می‌کنند ما چرا نیروی دیگران را جذب نکنیم؟ خب ما احتیاج نداریم.

ما اگر خیلی فعال باشیم، بلد باشیم نیروهای خودمان را اگر نگه داریم، تربیت کنیم، احتیاج نداریم به اینکه نیروی دیگری را از خارج جذب کنیم بیاوریم. آنچه که بنده در ذهن خودم در مقابل چشم ذهنی و عقلی مشاهده می‌کنم از آینده‌ی کشور و ملت و از پیشرفت دانش این کشور، خیلی بیشتر از آن چیزی است که در این حدسیات متعارف اظهار یا فکر می‌شود، واقعاً خیلی بیش از این حرفها.

از لحاظ بهره‌وری خیلی وضعمان بد است. 90 درصد آب تولید صرف کشاورزی می‌شود . صنعت و خانه و مصارف خانگی و امثال اینها 10 درصد. اگر از این نود درصد، ده درصد بتوانیم صرفه‌جویی بکنیم، یعنی به قدر همه‌ آبی که امروز صرف صنعت و صرف شرب خانگی و بقیه‌ مصارف می‌شود، به این اندازه آب بازیافت کردیم.

یعنی مسئله‌ بهره‌وری این جوری است. ما از آب بد بهره‌وری می‌کنیم، از انرژی بد بهره‌وری می‌کنیم. یکی از مواردی که ما دچار ضعف بهره‌وری هستیم همین نیروهای کارمندی دولتی هستند که کار مفیدشان در طول هفته خیلی محدود است، چند ساعت بیشتر نیست. این همین کاهش بهره‌وری است در مورد نیروی انسانی. اینها باید اصلاح بشود.

 

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ