کد خبر: ۲۰۲۵۱۸
۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۶

۳ مرحله فروش خودروهای وارداتی، زمان شروع و پایان ثبت نام و ...اعلام شد+ آدرس
با وجود چند ابهام:

۳ مرحله فروش خودروهای وارداتی، زمان شروع و پایان ثبت نام و ...اعلام شد+ آدرس

۳ مرحله فروش خودروهای وارداتی، زمان شروع و پایان ثبت نام متقاضیان ، شرایط و ...به همراه آدرس سایت با وجود چند ابهام، اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وزارت صنعت بدون اعلام نوع، تعداد و زمان تخصیص خودروهای وارداتی، شرایط عرضه و نحوه ثبت‌نام متقاضیان را مشخص کرد که از ساعت 12 امروز شروع می شود !

براساس این گزارش، فرآیند فروش خودروهای وارداتی در سه مرحله انجام خواهد شد: ۱- ثبت‌نام متقاضیان و انجام فرآیند نوبت‌دهی، ۲- انتشار آگهی عرضه خودروهای وارداتی و اقدام به خرید توسط متقاضیان حائز شرایط طبق نوبت ۳- تحویل خودروهای وارداتی به خریداران

شرایط ثبت‌نام متقاضیان و انجام فرآیند نوبت‌دهی

با آغاز به کار سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی saleauto.ir از امروز، متقاضیان تا پنج‌شنبه ۱۱ اسفند فرصت ثبت‌نام را خواهند داشت. نکته مهم این است که ثبت‌نامِ زودتر به معنای در اولویت قرار گرفتن در تخصیص خودرو نیست. بنابراین متقاضیان خرید خودروهای خارجی تا پایان هفته برای ثبت‌نام فرصت دارند و لازم نیست در همان ساعات اولیه آغاز به کار سامانه مراجعه کنند.

پیش‌ شرط ثبت‌نام، موجودی حساب بانکی متقاضی حداقل ۵۰ درصد قیمت خودرو موردنظر که به طور علی‌الحساب، ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده و متقاضیان باید قبل از ثبت‌نام در سامانه با مراجعه به شعب بانک‌های منتخب (تجارت، ملت، صادرات، ملی و قرض‌الحسنه مهر ایران) فرم مسدودی ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید خودروی خارجی را پر کنند. این پول در حساب شخصی متقاضیان،‌ باقی مانده و فقط مسدود می‌شود. سایر بانک‌های حائز شرایط پس از اتصال به سامانه، معرفی خواهند شد.

از جمله سایر شرایط مهم ثبت‌نام در سامانه فروش خودروهای خارجی که با هدف توزیع عادلانه اتخاذ شده همچون دیگر شرایط فروش‌های فوری خودروهای داخلی در چند سال اخیر، نداشتن سابقه خرید خودرو صفر از کارخانجات داخلی و یا از طریق بورس کالا طی ۴۸ ماه گذشته است.

همچنین دارا بودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودروهای وارداتی الزامی است. ضمن اینکه متقاضیان دارای پلاک انتظامی فعال امکان ثبت‌نام و خرید خودروی وارداتی را ندارند و این شرط تا زمان تحویل خودروهای وارداتی بررسی می‌شود.

متقاضیان در صورت شرکت در برنامه‌های فروش خودروسازان داخلی یا عرضه خودرو در بورس و تحویل خودرو در این برنامه‌ها، فرصت خرید خودروهای وارداتی را از دست خواهند داد.

پس از پایان مهلت ثبت‌نام در سامانه فروش خودروهای وارداتی، متقاضیان حائز شرایط عمومی مندرج در بخشنامه، پالایش شده و طبق قرعه، فرآیند نوبت‌دهی آنها برای تخصیص خودرو به متقاضیان حائز شرایط مشخص شود.

نحوه عرضه خودروهای وارداتی

با اعلام نوبت متقاضیان برای تخصیص خودرو بلافاصله عرضه خودروهای وارداتی با ذکر مشخصات کامل خودروها شروع می‌شود و هر کدام از واردکنندگان، تعداد مشخصی از خودروها را با موعد تحویل معین، عرضه می‌کنند.

در هر مرحله از عرضه خودروهای وارداتی، تمام متقاضیان حائز شرایط، طی مدت معینی که اعلام می‌شود می‌توانند در سامانه برای خرید خودروهای عرضه‌شده اقدام به ثبت‌نام کنند اما طبیعتاً افرادی که در نوبت زودتری هستند شانس بیشتری برای انتخاب خواهند داشت. پس از پایان این مهلت، اسامی خریداران قطعی خودروهای عرضه‌شده (به ترتیب نوبت متقاضیان) اعلام می‌شود.

در صورتی که خودروی عرضه‌شده مورد پسند افراد حائز شرایط و در نوبت‌های زودتر نباشد، می‌توانند منتظر بمانند و در عرضه‌های بعدی شرکت کنند و نوبت آنها حفظ می‌شود. به عنوان مثال اگر در اولین مرحله، دو هزار خودروی چانگان CS۵۵ پلاس عرضه شود همه متقاضیان حائز شرایط امکان ثبت‌نام برای این خودرو را خواهند داشت اما پس از پایان ثبت‌نام، سامانه طبق نوبت اختصاص‌یافته به افراد، دو هزار متقاضی که در نوبتهای اول قرار دارند را به عنوان خریداران قطعی معرفی خواهد کرد.

فرآیند تحویل خودرو

برخلاف روش‌های گذشته فروش خودروهای وارداتی که متقاضیان کل پول را در همان زمان ثبت‌نام پرداخت می‌کردند در سامانه یکپارچه، خریداران قطعی تا زمان تحویل خودرو طی سه مرحله شامل: به صورت علی‌الحساب در زمان ثبت‌نام، زمان عقد قرارداد (در مرحله تخصیص خودرو) شامل قیمت خودرو و هزینه‌ها تا ورود خودرو به گمرک و در زمان تحویل خودرو شامل هزینه‌های مربوط به مالیات، عوارض و حقوقی گمرکی، شماره‌گذاری و سایر موارد، اقدام به تکمیل وجه می‌کنند.

طبق این بخشنامه، تضامین محکمی از واردکنندگان برای تحویل خودرو در زمان مقرر گرفته شده و در صورت هرگونه تاخیر، جرائم قابل توجهی به طور قطعی به خریداران پرداخت خواهد شد. ضمن اینکه در صورت تاخیر بیش از ۳ ماه واردکننده برای تحویل خودرو به مشتری و ابطال قرارداد، علاوه بر پرداخت جریمه ماهانه ۵.۷ درصدی (نسبت به قیمت خودرو)، مکلف به پرداخت ۵ درصد جریمه فسخ قرارداد به مشتری است.

برخلاف سال‌های گذشته که واردکنندگان در تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی خودمختار بودند در شیوه جدید، قیمت نهایی هر مدل خودرو برآورد و تعیین می‌شود و با احتساب سود عادلانه واردکننده، هزینه تمام‌شده از خریدار اخذ می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ