کد خبر: ۲۰۵۰۷۵
۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱

تحلیل دیپلمات سابق از توافق تهران و ریاض و تبادل زندانیان در احیای برجام

تحلیل دیپلمات سابق از توافق تهران و ریاض و تبادل زندانیان در احیای برجام

دیپلمات سابق تحلیلی از اثر توافق تهران و ریاض و تبادل زندانیان ایران و آمریکا و اروپا در احیای برجام ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، قاسم محبعلی سفیر اسبق ایران در مالزی و یونان درباره تاثیر بازگشت ارتباط با عربستان بعد از 7 سال و اثر این رویداد برای احیای برجام به انتخاب، اعلام کرد: می توان خوش بین بود و فکر کرد یک گام به جلو حرکت شده است. البته برجام دو وجه دارد. یکی توافق هسته ای و دیگری برجام 2015 که از نظر زمان بندی ماه های پایانی را طی می کند.

بنابراین امکان بازگشت به دپیلماسی و احیا توافقات با زمان بندی جدید وجود دارد. البته با تغییر شرایط ممکن است برجام چندان قابل اجرا نباشد. چون موضوعات جدید به آن اضافه شده است. احتمال صحنه مذاکراتی جدید پس از این توافق و تاثیر تبادل زندانیان بستگی به تصمیمات مسئولین عالی رتبه دو طرف دارد. به هر حال تبادل زندانی ها موضوعی است که همیشه می تواند بخشی از این بازی باشد و زمینه های مساعد تری را برای گفت و گو میان ایران و غرب ایجاد کند.

ایران و عربستان دو کشور همسایه و ناچارند با هم رابطه برقرار کنند و نیازهایی دارند که باعث شد با مدیریت و میانجی گری چین، تصمیم بر بازگشت به روابط گرفته شود. برای مذاکرات آینده نیز هنوز چیزی اعلام نشده و در این شرایط هم ایران نیاز به بهبود روابط با منطقه دارد و هم عربستان برای پیشبرد سیاست های اقتصادی و منطقه ای، نیاز به این کار دارد. چینی ها نیز برای سرمایه گذاری ها در منطقه به امنیت نیاز داشتند و لازم بود که تنش خاورمیانه کاهش یابد.

مجموعه این اتفاقات باعث شد توافق صورت گیرد اما مناسبات با آمریکا هنوز مهم تر است و باید ترمیم شود. اقتصادی ایران تحت تاثیر مناسبات با آمریکا و اروپا است نه عربستان و چین! هیچ کدام از اینها بدون حل مشکلات با آمریکا نمی توانند رابطه دائمی و عادی با ایران داشته باشند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ