کد خبر: ۲۰۸۱۹۱
۰:۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴

عرضه خودرو در بورس کالا حذف  شد/ گرانی تا ۷۰ درصدی قیمت محصولات
معاون وزیر صنعت خبر داد:

عرضه خودرو در بورس کالا حذف شد/ گرانی تا ۷۰ درصدی قیمت محصولات

معاون وزیر صنعت از حذف عرضه خودرو در بورس کالا در شرایط فعلی وافزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت‌ محصولات در سال آینده متناسب با دستورالعمل شورای رقابت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، منوچهر منطقی در نشستی خبری درخصوص وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا گفت: ابتدا عرضه خودرو در بورس از طریق مجلس منتفی شد و شورای رقابت هم حذف عرضه در بورس را اعلام کرد. بنابراین فعلاً بحث عرضه خودرو در بورس مطرح نیست.

وی افزود: در روش قرعه‌کشی 20 هزار خودرو عرضه و میان متقاضیان منتخب توزیع می‌شد. در شیوه نوبت‌دهی، همه متقاضیان با مبلغ پایه تقاضای خرید خودرو را ثبت می‌کنند و بصورت انتخابی از طریق سیستم، نوبت‌دهی انجام و از این طریق زمان دریافت خودروی متقاضیان مشخص می‌شود.

این مقام مسئول از افزایش متوسط 30 تا 70 درصدی قیمت‌ خودروها در سال آینده خبر داد و گفت: در طرح عرضه 500 هزار خودرو محصول با قیمت تعیین شده به مشتری تحویل داده خواهد شد و اگر کسی قصد انصراف داشت جریمه نخواهد شد. این طرح پیش فروش وجود ندارد بلکه خرید توسط متقاضیان واقعی انجام خواهد شد. البته عرضه این خودروها نیز از طریق همان سامانه خودروهای وارداتی انجام خواهد شد.

منطقی ادامه داد: اگر تقاضا بیشتر از عرضه بود، نوبت دهی انجام می‌شود و اگر در سال آینده توان پاسخگویی وجود نداشت، تحویل به سال 1403 موکول می‌شود. با توجه به وضعیت فعلی از نظر شورای رقابت، خودرو دارای بازار انحصاری است و به همین منظور در مقوله قیمت گذاری ورود می‌کند و مبنای کار را سازمان حمایت که آن هم بر مبنای صورت‌های مالی شرکت‌ها است، قرار می‌دهد.

عرضه تندر 90 پیشرفته از فروردین با همکاری روس‌ها

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه اتومبیلتی 2022 مسکو و حضور خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی عنوان کرد: در این نمایشگاه 700 میلیون یورو تفاهم نامه بین دو طرف ایرانی و روسی منعقد شد که تا امروز 50 میلیون یورو به قرارداد تبدیل شده است و دلیل اصلی کندی کار نیز تشریفات و سیستم اداری روسیه است که مسائل را زمان بر می کند.

معاون وزیر صنعت اضافه کرد: در زمینه تولید مشترک مقرر شد محصولی همچون ال 90 که در هر دو کشور تولید می شد و به خودکفایی 50 درصدی در آن رسیده بودند، احیا شود. قوای محرکه این خودرو در اختیار هیچ یک از دو طرف ایران و روسیه نبود که مقرر شد موتور ای سی 5 یا همان تی یو 5 پلاس در آن استفاده شود. این خودرو در ایران در پارس خودرو و در روسیه تولید خواهد شد و عملاً پایان فروردین ماه رونمایی از این محصول را خواهیم داشت.

منطقی ادامه داد: در توافق با روس‌ها مقرر شد علاوه بر صادرات خودرو کامل به این کشور، خط تولید تارا در روسیه راه‌اندازی شود. سال آینده، واردات بخشی از نیاز بازار را تأمین خواهد کرد که طبق برنامه ریزی تا 200 هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد. تولید خودرو توسط خودروسازان نیز در سال آینده 1.6 میلیون خودرو خواهد بود. بنابراین عرضه خودرو هم تولید داخل و هم واردات خودرو بالغ بر 1.8 میلیون دستگاه خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ