کد خبر: ۲۰۸۲۹۹
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹

عوامل موثر در بازدهی ۲۲‌ درصدی بورس در برابر تورم ۵۱.۷ درصدی + شرط رونق
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

عوامل موثر در بازدهی ۲۲‌ درصدی بورس در برابر تورم ۵۱.۷ درصدی + شرط رونق

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل موثر در عدم کسب بازدهی شاخص و سود ۲۲‌ درصدی سهامداران در برابر تورم ۷. ۵۱ درصدی، شرط رونق بازار در سال آینده را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی عصاری با انتشار مطلبی با عنوان "بورس به ساحل آرامش می‌رسد؟" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: سال جاری بازار سرمایه دو جهش کلی داشت. یکی از ابتدای سال‌ آغاز شد و تا اوایل خرداد ادامه داشت و دیگری از اواخر آبان‌ آغاز شد که ادامه دارد.

بورس با این دو سقف و با توجه به کف‌‌‌‌‌‌‌‌هایی ثبت شده و سودی که ساخت، تقریبا کم‌بازده‌ترین در بین بازارها بود که ناشی از عواملی چون قیمت‌گذاری دستوری بر روی محصولات و خدمات شرکت‌ها، افزایش نرخ خوراک و قطع برق در زمستان و تابستان است.

علاوه‌بر این عامل دیگر مربوط به خودروسازان است که نتوانستند برای عرضه محصولات در بورس‌کالا کشف قیمت کنند. خودرویی که هر روز برای عرضه آن به بازار قانون جدیدی وضع شد نوسان‌های زیادی در بورس ایجاد کرد و باعث شد سهامدار اعتماد کافی نداشته باشد.

افزایش نرخ ارز و تورم که از نیمه دوم سال‌ و از تقریبا آبان به بعد بسیار بر روی نرخ فروش محصولات معدنی و پتروشیمی اثر گذاشت و باعث شد شرکت‌ها به تعادل و تداوم برای سودسازی و گزارش‌های مستمر نرسند و محصولات شیمیایی تثبیت قیمتی نداشته باشند. نرخ جهانی نفت نیز بسیار اثرگذار بود و بالا و پایین زیادی داشت.

در مجموع بازار سرمایه در سال‌ جاری به‌شدت پرفراز و نشیب بود و ساحل آرامشی نداشت. کما اینکه در مجموع از باقی بازارها به‌شدت عقب و بازدهی‌‌‌‌‌‌‌‌ها به نسبت سایر بازار‌ها پایین است و در شرایط تورم ۷. ۵۱ درصدی فقط ۲۲‌ درصد به سهامداران سود داد.

سرمایه گذاران با نگاه کوتاه‌مدت نسبت به سهامداران دارای دید بلندمدت، توانستند سودهای مناسبی کسب کنند اما بورس از بازارهای خودرو، سکه ‌‌‌‌‌‌‌‌دلاو مسکن به‌ شدت عقب ماند ولی انتظار می‌رود سال‌ آینده وضعیت بهتری داشته باشد.

بازار سرمایه متولی دولتی دارد و زمانی می‌تواند حرکت کند که متولی تصمیم بگیرد یا از آن به‌عنوان ابزار استفاده کند یا در جهت سیاست‌های کلی به این بازار جهت دهد. در غیر‌ این‌ صورت بازار سهام می‌تواند دوباره نوسانی باشد. این بازار نسبت به دلار یا خودرو، یک‌ پنجم عقب‌ماندگی دارد و می‌تواند زیان گذشته را در سال‌ آینده جبران کند. البته با توجه به اما و اگرها.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ