کد خبر: ۲۰۸۳۳۵
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱/۵

محکومیت بانک مرکزی به پرداخت غرامت۱.۶۸ میلیارد دلاری قربانیان بمب گذاری

محکومیت بانک مرکزی به پرداخت غرامت۱.۶۸ میلیارد دلاری قربانیان بمب گذاری

بانک مرکزی ایران از سوی قاضی فدرال آمریکا به پرداخت غرامت ۱.۶۸ میلیارد دلاری به قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ بیروت محکوم شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از یورو نیوز، قاضی فدرال آمریکا در نیویورک به بانک مرکزی ایران و یک بانک اروپایی دستور داد ۱.۶۸ میلیارد دلار به اعضای خانواده سربازانی که در بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در پادگان تفنگداران دریایی آمریکا در لبنان کشته شدند، غرامت بپردازند.

بر اساس این گزارش، لورتا پرسکا قاضی منطقه‌ای آمریکا گفت: این حکم بر مبنای قانون فدرال مصوب سال ۲۰۱۹ صادر شده که مصونیت بانک مرکزی ایران را در برابر شکایت و پیگرد قضایی لغو کرد. این قانون به دادگاه‌های آمریکا اجازه می‌دهد در پرونده‌های مرتبط با تروریسم بتوانند به توقیف دارایی‌هایی که در خارج از این کشور نگهداری می‌شوند حکم دهند.

در این حکم علاوه بر بانک مرکزی ایران از بانک کلیراستریم بنکینگ اس‌ ای در لوکزامبورگ که دارایی‌های متعلق به ایران را نگهداری می‌کند، نام برده شده است. دویچه بورس شرکت آلمانی مالک این بانک گفته در حال بررسی طرح درخواست استیناف علیه این حکم است.

بمب‌گذاری ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳ در پادگان تفنگداران دریایی در لبنان باعث کشته شدن ۲۴۱ سرباز آمریکایی شد. در آن زمان مسئولیت این انفجار را یک گروه ناشناس به نام سازمان جهاد اسلامی لبنان برعهده گرفت. با این حال خانواده‌های قربانیان با طرح شکایتی در دادگاه ادعا کردند شبه‌نظامیان حزب‌اله لبنان در انجام آن حمله از حمایت مادی ایران برخوردار بودند اما مقامات ایران همواره دخالت در این بمب‌گذاری را رد کردند.

طبق رای دادگاه فدرال آمریکا این مبلغ باید از محل دارایی‌های بلوکه‌ شده ایران به خانواده جانباختگان و مجروحان آمریکایی بمب گذاری بیروت پرداخت شود. بانک مرکزی استدلال کرده این طرح دعوی بر اساس قانون مصونیت‌ حاکمیت خارجی که عموماً دولت‌های خارجی را از محاکمه در دادگاه‌های آمریکا محافظت می‌کند، مجاز نبوده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ