کد خبر: ۲۰۹۶۴۰
۰:۰ - ۱۴۰۲/۲/۲۵

کسری ۷۰ هزار میلیاردی بودجه و پیشنهاد نرخ ارز مبنای خوراک پترو پالایشی ها
مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد:

کسری ۷۰ هزار میلیاردی بودجه و پیشنهاد نرخ ارز مبنای خوراک پترو پالایشی ها

مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به کسری ۷۰ هزار میلیاردی بودجه با نرخ تسعیر ۲۸.۵ تومانی، پیشنهاد داد نرخ ارز مبنای خوراک پترو پالایشی ها معادل متوسط نرخ فروش ارز صادراتی آنها در مرکز مبادله تعیین شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: فروش ارزهای حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز به قیمت ۲۸.۵ هزار تومان اگرچه بالاتر از نرخ مفروض لایحه بودجه است اما به واسطه بیش‌برآورد ناشی از میزان صادرات و قیمت نفت در مفروضات لایحه بودجه، پیش‌بینی می‌شود این نرخ تسعیر منجر به عدم تحقق منابع تبصره یک شده و بودجه را با کسری مواجه کند.

بر اساس این گزارش از طرف دیگر فرض محاسبه منابع هدفمندی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مبنی بر این بوده که قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها براساس فرمول وزارت نفت در طول سال جاری همواره در سقف ۷ هزار تومان باقی بماند. با احتساب نرخ ۲۸.۵ هزار تومان اعلامی بانک مرکزی قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها، حدود ۵ هزار تومان و چشم‌انداز قیمت گاز هاب‌های منطقه‌ای کاهشی است.

محاسبات نشان می‌دهد هر هزار تومان کاهش نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها منجر به کاهش ۳۷ هزار میلیارد تومانی منابع هدفمندی می‌شود. در نتیجه اعلام نرخ تسعیر ۲۸.۵ تومانی ۷۰ هزار میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ را کاهش داده که موجب ناترازی بودجه دولت است.

در این راستا پیشنهاد می‌شود نرخ تسعیر ارز حاصل از تبصره یک و نرخ ارز مبنای خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها معادل متوسط نرخ فروش ارز صادراتی این شرکت‌ها در مرکز مبادله ارز و طلا، تعیین شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ