کد خبر: ۲۰۹۷۸۵
۰:۰ - ۱۴۰۲/۲/۳۱

ادغام برنامه دولت و مجلس برای کاهش ساعت کاری و تغییر تعطیلی آخرهفته ها

ادغام برنامه دولت و مجلس برای کاهش ساعت کاری و تغییر تعطیلی آخرهفته ها

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی از ادغام لایحه دولت و طرح مجلس برای کاهش ساعت کاری و تغییر تعطیلی آخرهفته ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی اسماعیلی درباره ساماندهی تعطیلات آخر هفته به تسنیم اعلام کرد: دولت لایحه‌ اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات تغییر ساعت کاری و تعطیلی پنجشنبه به مجلس ارسال کرده که به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد.

بر اساس این لایحه، ساعت کار کارکنان دولت در هفته 2 ساعت کاهش می‌یابد. موضوع دیگر این طرح پیشنهاد تغییر تعطیلی آخر هفته از پنچ شنبه به شنبه و به دلی تعطیلی تهران در روزهای پنجشنبه است .

از سوی دیگر جمعی از نمایندگان طرحی را تدوین کردند تا شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها تعطیل شود. چون با توجه بسته شدن بازارهای جهانی در روزهای شنبه ‌و یکشنبه عملا 4 روز ارتباطات اقتصادی ایران با دنیا دچار مشکل است. با طرح نمایندگان هم آنچه که مد نظر دولت از لحاظ ایجاد اوقات فراغت برای خانواده‌ها است تامین شده و هم ارتباطات تجاری برای 4 روز با بازارهای جهانی قطع نمی‌شود.

طبق آیین‌نامه این اختیار وجود دارد که در لایحه دولت به جای تعطیل پنج‌شنبه تعطیلی شنبه را آورد.

متن لایحه دولت برای تغییر ساعت کاری و تعطیلی پنجشنبه:

ماده 87- ساعات کار کارمندان دولت چهل و دو ساعت و سی دقیقه در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی و تصویب هیئت وزیران تعیین می‌شود. تغییر ساعت کارمندان با رعایت سقف و در چهارچوب ضوابط پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد بر عهده دستگاه ذی‌ربط است. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیئت علمی از ساعات موظف در طرح های طبقه بندی مشاغل ذیربط تعیین خواهد شد.

تبصره 1- کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر (10) ساعت) تقلیل دهند. میزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد.

تبصره 2- دستگاه های اجرایی می توانند در موارد خاص با موافقت هیئت وزیران و رعایت سقف ساعات کار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه ای و فصلی ساعات کار را به ترتیب دیگری تنظیم کند.

تبصره 3- متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار و بحران نظیر آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادث غیرمترقبه، شیوع بیماری‌های فراگیر و یا در ایام خاص نظیر ماه مبارک رمضان، به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی و تصویب هیئت وزیران، ساعت کار و نحوه ارائه خدمت کارمندان، فارغ از سقف در این ماده تعیین می‌شود.

تبصره 4- همه دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای بخش عملیاتی مراکز و واحدهای خدمت‌رسان نظیر واحدهای ذی‌ربط بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی- درمانی، اماکن ورزشی و واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی موظف هستند ساعات کار را در پنج روز هفته تنظیم کنند.

تبصره 5- در همه قوانین و مقرراتی که از مبنای چهل و چهار ساعت کار در هفته و یکصد و هفتاد و شش ساعت کار در ماه استفاده شده از تاریخ ابلاغ این قانون به ترتیب به چهل و دو ساعت و سی دقیقه کار در هفته و یکصد و هفتاد ساعت کار در ماه اصلاح می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ