کد خبر: ۲۰۹۸۷۱
۹:۸ - ۱۴۰۲/۳/۲

نوسان در ذات بورس است / اقداماتی برای مهار نقدینگی و عرضه دارایی ها
وزیر اقتصاد:

نوسان در ذات بورس است / اقداماتی برای مهار نقدینگی و عرضه دارایی ها

وزیر اقتصاد با اشاره به لزوم عرضه دارایی‌های حبس شده در دولت از طریق ساز و کار بورس، مهار نقدینگی سرگردان با توسعه ابزارها گفت: نوسان جزو ذات بازار سرمایه است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان خاندوزی در دومین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالا گفت: بسیاری از دارایی‌های حبس شده در دولت باید از طریق ساز و کار بورس عرضه بشود تا فرصت خلاقیت بوجود بیاید. سازمان بورس مصوبات قانونی برای این موضوع را فراهم کند. نقدینگی سرگردان که تلاطم آفرینی می‌کند باید توسط قانون‌گذاران و با ابزارهای ضد سوداگرایانه مهار شود. علاوه بر این موضوع ساختار بورس باید با توسعه ابزارها این مسئله را به‌ حداقل برساند.

وی افزود: باید شرایط سرمایه‌گذاری غیرمستقیم فراهم شود تا ریسک سرمایه‌گذاری به حداقل برسد اما در کنار این موضوع باید پذیرفت نوسان جزو ذات بازار سرمایه است که عده‌ای بر تبل عجولانه می‌کوبیدند. خوشبختانه در کنار هیاهوهای رسانه‌ای، سازمان بورس در مقابل واکنش‌های هیجانی برای تعطیلی بورس، ایستادگی کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: نهادهای بسیاری در اقتصاد متولد می‌شوند اما فرصت بلوغ پیدا نمی‌کنند. بورس کالا جز معدود نهادهایی بوده که به رغم تندبادها به‌بلوغ مناسبی رسیده است. منطق بورس کالا شفافیت، تسهیل و کم هزینه کردن مبادلات اقتصادی است. برای فراگیری این منطق باید ضعف‌ های نهادی برطرف بشود.

خاندوزی گفت: تا زمانی که سامانه بهین‌یاب و جامع تجارت نقاط ضعف بسیاری دارد یک حلقه بورس کالا نمی‌تواند کارآمد عمل کند. بورس کالا به‌تنهایی نمی‌تواند بار ناکارآمدی ضعف‌های نهادی را بر دوش بگیرد. اگر ضعف‌ها برطرف بشود، قراردادهای بلندمدتی مابین بازیگران اصلی اقتصاد شکل می‌گیرد و اوضاع اقتصادی بهبود پیدا می‌کند.

بر اساس این گزارش، دومین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالا دیروز با حضور وزیر اقتصاد، سرپرست وزارت صنعت، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رییس سازمان بورس و جمع کثیری از مقامات و تولیدکنندگان دولتی و خصوصی برگزار شد و 40 شرکت تولیدی، هلدینگ، انجمن و بانک به عنوان برترین‌های بورس کالا و همراهان شفافیت معرفی شدند. همچنین از 8 شخصیت اثرگذار و برجسته به دلیل اقدمات ارزنده در جهت رشد شفافیت اقتصاد، تجلیل شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
برچسب ها
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ