کد خبر: ۲۰۹۹۹۲
۱۴:۵ - ۱۴۰۲/۳/۶

درگیری در مرز مشترک ایران و افغانستان/ علت تیراندازی و تکذیب شایعه

درگیری در مرز مشترک ایران و افغانستان/ علت تیراندازی و تکذیب شایعه

درگیری در مرز مشترک ایران و افغانستان در منطقه ماککی ولسوالی کنم ولایت نیمروز و بین نیروهای امارت اسلامی و مرزبانان ایرانی رخ داد ساعتی بعد پایان یافت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم ، رسانه‌های محلی افغانستان از درگیری در مرز مشترک با ایران خبر دادند و ‌اعلام کردند این درگیری در منطقه ماککی ولسوالی کنم ولایت نیمروز بین نیروهای امارت اسلامی و مرزبانان ایرانی رخ داده است.

براساس این گزارش، علت این درگیری هنوز مشخص نشده و مسئولین مرزبانی ایران و طالبان افغانستان با تشکیل جلسه فوری، دلایل این تنش را بررسی می کنند.

ساعتی بعد از این رویداد هم اعلام شد درگیری در مرز ایران و افغانستان پایان یافته است.

جزئیاتی از درگیری:

۱- این درگیری ظهر امروز در مرز سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان در مناطقی مانند اطراف روستاهای ساسولی، حاتم و ماککی رخ داده است.

۲- در این درگیری از سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شد با این حال اخبار مبنی بر بهره‌گیری نیروهای ایرانی از موشک کاملاً کذب است.

۳- اخبار مبنی بر هدف قرار داده شدن فرودگاه زرنج در افغانستان توسط نیروهای ایرانی غیرواقعی و کذب است و درگیری‌ها در همان اطراف مناطق اعلامی به وقوع پیوسته است.

۴- پس از شروع درگیری‌ها مکاتبات و تماس هایی میان سفارت ایران در افغانستان و وزارت دفاع دولت طالبان برقرار می‌شود. بر همین اساس از تقریباً ساعتی پیش این درگیری‌ها پایان یافته و دو طرف مشغول بررسی چرایی این تنش هستند.

سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی هم اعلام کرد: حدود ساعت ۱۰ صبح امروز نیروهای طالبان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان مواجه شدند.

براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه یک، تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شد اما متاسفانه مجددا از ساعاتی قبل تیراندازی شروع و درگیری‌ها ادامه دارد.

سردار رادان فرمانده کل انتظامی هم دستورات قاطعانه لازم به مرزبانان ابلاغ و تأکید کرد: حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ