کد خبر: ۲۱۰۵۱۸
۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۳/۲۷

بازدهی ۸۹ تا ۷۳ درصدی و یک ساله ۶ صندوق قابل معامله طلا در بورس

بازدهی ۸۹ تا ۷۳ درصدی و یک ساله ۶ صندوق قابل معامله طلا در بورس

بازدهی ۶ صندوق سرمایه گذاری قابل معامله طلا از ۱۱ صندوق فعلی بازار سرمایه، طی یک سال اخیر بین ۸۹ تا ۷۳ درصد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدصادق میرزایی تحلیلگر بازار با اشاره به اینکه صندوق‌ های قابل‌ معامله طلا در بازار سرمایه به دلیل بازدهی مناسب یکی از پناه گاهای امن و راه‌ ایمن و پر بازده بشمار می روند به دنیای اقتصاد اعلام کرد: ۱۱ صندوق طلا نسبت به سرمایه‌گذاری بر روی طلای فیزیکی، بازدهی بیشتری داشته‌ و در زمان التهاب بازار سهام ، افت کمتری داشتند.

سرمایه‌گذاری بر روی طلای فیزیکی مشکلاتی مانند خطر سرقت، تقلبی‌بودن و عدم نقد‌شوندگی دارند. هنگام فروش طلای فیزیکی هم اختلاف نرخ، فروش بهینه را مشکل می‌کند اما صندوق‌های قابل‌ معامله طلا در بورس، صندوق‌های کالایی هستند که کالای آن گواهی سپرده سکه و شمش بوده و از ۱۶اردیبهشت سال‌جاری با مجوز سازمان بورس علاوه‌بر گواهی سکه از گواهی شمش نیز استفاده می کنند.

این مجوز کمک می‌کند سبدگردان این صندوق‌ها، حباب مثبت سکه را در سبد دارایی ها تعدیل کنند. صندوق‌های ETF طلا از ساعت 12 تا 15 قابل‌ معامله هستند و مانند سایر صندوق‌های قابل‌معامله، دارای دامنه‌ نوسان مثبت و منفی تا 10‌ درصدی هستند اما دامنه‌نوسان سهام مثبت و منفی 7‌ درصدی است.

در  صندوق های قابل معامله طلا، مدیر سبد دارایی ها می‌تواند هنگام افزایش حباب سکه از گواهی سکه کم کرده و به گواهی شمش اضافه و حباب صندوق را کمتر کند. از دیگر قابلیت‌های این صندوق می‌توان به شفافیت اشاره کرد که عملکرد ماهانه این صندوق‌ها در کدال موجود است. 

علاوه بر سبدگردان که در این صندوق‌ها نقش مهمی را بازی می‌کنند باید به نقش بازارگردان نیز اشاره کرد که کمک می‌کند علاوه‌ بر اینکه این صندوق‌ها از ارزش ذاتی فاصله نگیرند به نقدشوندگی نیز کمک می‌کند. از مزیت‌های دیگر سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF می‌توان به معافیت مالیاتی و کارمزد کمتر اشاره کرد.

دو عامل تغییرات قیمت طلای جهانی و دلار بر نوسان قیمت در صندوق‌های قابل‌معامله طلا موثر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلیل اینکه قیمت دلار نوسان بیشتری دارد، بازدهی صندوق‌های قابل‌ معامله طلا با بازدهی دلار همبستگی بیشتری دارد اما وجود مدیر پرتفو و بازارگردان در این صندوق‌ها کمک می‌کند که هیجان نسبت به بازار آزاد کنترل شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ