کد خبر: ۲۱۱۰۳۴
۱۰:۳ - ۱۴۰۲/۴/۱۳

تداوم سکوت در واگذاری سهام دولتی ایران خودرو و سایپا + سه سناریو

تداوم سکوت در واگذاری سهام دولتی ایران خودرو و سایپا + سه سناریو

با وجود قرار گرفتن ایران خودرو و سایپا در فهرست واگذاری‌های سال، واگذاری سهام دولت در این دو شرکت از چندین ماه پیش مسکوت مانده است!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود آنکه دو خودروساز بزرگ در فهرست واگذاری‌های سال جاری هستند اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد از چندین ماه پیش موضوع واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها بصورت مسکوت رها شده است.

بر اساس این گزارش، تابستان سال ۱۴۰۱ بود که جلسه‌ای مشترک بین دو وزارت صنعت اقتصاد در مورد واگذاری این دو تولیدکننده بزرگ خودرو برگزار شد. در این جلسه رئیس سازمان خصوصی‌سازی، رئیس سازمان گسترش (به عنوان سهامدار این دو شرکت) و معاون صنایع حمل‌ و نقل وزارت صنعت، حضور داشتند. این جلسه چندین بار دیگر نیز تکرار و سه جلسه هم‌اندیشی در دانشگاه‌های امیرکبیر، شریف و علامه طباطبایی برگزار شد. مجموع این جلسات در نهایت به سه سناریو برای خصوصی‌سازی خودروسازی‌ها منتج شد.

سناریوی اول این بود اگر ۷۱. ۵ و ۳۱. ۱۷ درصد سهام دولت در ایران‌ خودرو و سایپا حفظ شود و سهام‌ چرخه‌ای واگذار شوند این موضوع در عمل منجر به خصوصی‌سازی شرکت‌های بزرگ خودروساز می‌شد.

سناریوی دوم واگذاری هر دو سهام چرخه‌ای و سهام مستقیم دولت در خودروسازی‌‌ها بود. سناریوی نهایی نیز این بود سهام‌ مشترک توسط ایران‌ خودرو یا سایپا خریداری شوند. در نهایت صورت‌جلسه‌ای به امضای حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی، علی نبوی رئیس سازمان گسترش و  منوچهر منطقی رسید که بر مبنای آن باید تا پایان سال ۱۴۰۱ سهام چرخه‌ای خودروسازان و قیمت‌گذاری دستوری تعیین‌تکلیف می‌شدند.

البته این دستورجلسه الزام‌آور نبود. در گام نهایی مقرر شد وزیر اقتصاد و وزیر صنعت به توافقی در مورد یکی از سه سناریوی فوق دست پیدا کنند. با این وجود با گذشت ماه‌ها از این موضوع هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است. به نظر می‌رسد فعلا تعیین‌تکلیف این موضوع در انتظار استقرار گروه جدید وزیر صنعت است.

یکی از سناریوهایی که در سال‌های گذشته تاکنون مطرح بوده، واگذاری مرحله ای سهام‌ خودروسازی‌ها است یعنی سهام‌ تودلی و چرخه‌ای، شرکت‌های زیرمجموعه و شرکت‌های اصلی بصورت جداگانه واگذار شوند. این ایده از زمان وزارت رضا رحمانی وزیر اسبق صنعت مطرح بود. با این وجود علاوه بر روند پشت‌ سر‌ گذاشته‌ شده، این پرسش مطرح است که آیا تکه‌تکه کردن این سهام‌ به نفع صنعت خودرو است یا خیر؟

پاسخ بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو به این پرسش منفی است. استدلال مخالفان این است تکه‌تکه کردن این سهام‌ تولید خودرو را از مقیاس اقتصادی خارج می‌کند. البته همین حالا نیز مقیاس تولید خودرو در ایران چندان اقتصادی نیست و برخی معتقدند ایران‌ خودرو و سایپا باید با یکدیگر ادغام شوند تا تولید به مقیاس اقتصادی برسد. با وجود همه این اما‌‌ و اگرها باید منتظر بود و دید در نهایت سرنوشت واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها به کجا می‌رسد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ