کد خبر: ۲۱۲۱۹۳
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۴/۱۹

آمار ضعیف شرکت های معدنی در تامین مالی از بورس و پیش بینی افزایش
کارگزار بورس مطرح کرد:

آمار ضعیف شرکت های معدنی در تامین مالی از بورس و پیش بینی افزایش

کارگزار بورس با اشاره به موانع تامین مالی شرکتها از بورس و طی ماه های نخست سال، پیش‌بینی کرد در نیمه دوم سال‌ شرکت های معدنی بیشتر اقدام به تامین مالی از این طریق کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رامین ملماسی مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن با انتشار مطلبی با عنوان "راه‌‌‌حل‌‌‌ بورسی تامین مالی صنعت و معدن" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: با توجه به برخی محدودیت‌ها در تامین منابع مالی به صورت گسترده از بانک ها، بازار سرمایه می‌تواند به منظور تامین مالی صنایع معدنی و سایر حوزه‌‌‌های صنعتی ایفای نقش کند.

به منظور تامین مالی بنگاه‌‌‌ها و شرکت های صنعتی و معدنی در بازار سرمایه از ابزارهای مختلف در حوزه بدهی نظیر انتشار اوراق گام، مرابحه، اجاره و... همچنین انتشار اوراق، عرضه اولیه و از این قبیل ابزارها می‌توان بهره گرفت. این روش‌ها ساز و کارهایی های پیش بینی شده در بازار سرمایه برای تامین مالی شرکت ها و بنگاه‌‌‌های معدنی هستند اگرچه فراز و فرودهایی دارد.

آمارها نشان می‌دهد در سه‌ماه نخست سال به جز ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مرابحه که برای شرکت راهسازی و معدنی مبین انجام شده، اوراق دیگری در این صنایع منتشر نشده است. همچنین از محل افزایش سرمایه از طریق حق‌تقدم حدود ۱۳‌هزار میلیارد تومان تامین مالی شده که ۸ هزار میلیارد تومان آن مربوط به شرکت چادرملو و ۵‌‌‌‌ هزار میلیارد مربوط به شرکت گل‌‌‌گهر است.

بی‌‌‌گمان تعداد زیادی شرکت صنعتی در فرآیند انتشار اوراق و اخذ موافقت اصولی از سازمان بورس قرار دارند که هنوز به مرحله انتشار نرسیده و در صورت طی مراحل کاری مربوطه به تدریج منتشر خواهند شد.

با توجه به اینکه سال مالی شرکت‌ها عموما منتهی به اسفند است در ماه‌‌‌های نخست سال امکان ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده میسر نیست و این امر از جمله موانع پیشبرد امور در فرآیند انتشار انواع اوراق مرابحه و سایر روش‌های تامین مالی است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال‌ جاری وضعیت تامین مالی شرکت از طریق ابزارهای بازار سرمایه در وضعیت بهتری قرار گیرد و شرکت های بیشتری اقدام به تامین مالی از طریق بازار سرمایه در گروه صنایع معدنی و راه سازی کنند.

در شرایط فعلی با توجه به محدودیت بانک‌ها در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش و سایر انواع تسهیلات بهره‌گیری از ابزارهای موجود در بازار سرمایه برای شرکت های صنعتی دارای ساختار مالی مناسب، موثر و راه‌گشا خواهد بود.

تاریخچه تامین مالی از بازار سرمایه در ارکان مختلف آن کارنامه‌‌‌ای قدرتمند و مثال زدنی است و از اکنون باید بخشی از آینده تامین مالی را نیز از مسیر بازار سرمایه ترسیم کرد که به مرور زمان اهمیت را بیش از پیش نشان خواهد داد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ