کد خبر: ۲۱۲۳۶۴
۰:۰ - ۱۴۰۲/۴/۲۶

پیش بینی ایران خودرو و سایپا از افزایش ۱۷ تا ۲۳ درصدی آمار تولید و فروش
برای سال جاری اعلام شد:

پیش بینی ایران خودرو و سایپا از افزایش ۱۷ تا ۲۳ درصدی آمار تولید و فروش

طبق پیش بینی ،ایران خودرو و سایپا طی سال جاری با تولید ۷۱۲‌.۲ و ۴۵۲.۵ و فروش ۷۱۷ و ۴۵۲.۵ هزار محصول، رشد ۱۷.۵ تا ۲۳ درصدی را ثبت می کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، برآورد خودروسازان از تولید و فروش محصولات تا پایان سال نشان می‌دهد در صورت تحقق برنامه‌ریزی ها در مقایسه با سال گذشته در هر دو بخش رشد را تجربه خواهند کرد. ایران‌ خودرو و سایپا طبق گزارش در مجموع تولید ۱.۱۶ میلیون دستگاهی را برای سال جاری پیش‌بینی کردند.

بر اساس این گزارش، اگر این برنامه محقق شود، تولید دو غول جاده‌مخصوص در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد رشد خواهد کرد. دو خودروساز سال گذشته کمتر از ۹۵۰ هزار دستگاه خودرو به تولید رساندند. طبق برنامه وزارت صنعت، مقرر شده سال جاری ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو به تولید برسد که مجموع تولید سواری و تجاری همه تولیدکنندگان دولتی و خصوصی را در بر می‌گیرد.

بنابراین اگر برنامه‌ریزی ایران‌ خودرو و سایپا محقق شود، سهم تقریبا ۷۰‌درصدی از برنامه تولید سال جاری وزارت صنعت را به خود اختصاص خواهند داد. ۳۰ درصد باقیمانده معادل ۵۳۵ هزار دستگاه، سهم دیگر خودروسازان اعم از پارس‌خودرو، شرکت‌های بخش خصوصی و تجاری‌سازان است.

طبق برآورد این دو خودروساز، آنها قرار است طی سال جاری در مجموع حدودا یک‌میلیون و ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو به فروش برسانند. با توجه به فروش ۹۹۴ هزار دستگاهی خودروسازان در سال گذشته، تحقق برنامه‌ریزی سال جاری به معنای رشد تقریبا ۱۸درصدی فروش نسبت به ۱۴۰۱ خواهد بود. به نظر می‌رسد تحقق این برنامه رابطه مستقیم با قیمت‌گذاری دارد. زیرا در صورت ثبات قیمت، ممکن است خودروسازان محصولات را انبار کنند و این موضوع مانع تحقق برنامه‌ریزی فروش خواهد شد.

در این بین، ایران‌ خودرو برنامه تولید ۷۱۲‌.۲ هزار دستگاهی را برای سال جاری در نظر گرفته و قصد دارد ۷۱۷ هزار دستگاه محصول بفروشد. این شرکت سال گذشته ۵۸۳.۲ هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود. اگر برنامه سال جاری محقق شود، رشد ۲۲ درصدی را در کارنامه به ثبت خواهد رساند. همچنین با توجه به فروش بیش از ۶۰۷ هزار دستگاهی سال گذشته، تحقق برنامه سال جاری به معنای رشد ۵. ۱۸ درصدی فروش خواهد بود.

سایپا نیز سال گذشته ۳۴۹.۵ هزار دستگاه خودرو را به تولید رسانده بود اما سال جاری قصد دارد تیراژ را به ۴۵۲.۵ هزار دستگاه برساند. اگر این برنامه‌ریزی اجرایی شود، تولید دومین خودروساز بزرگ ۲۳ درصد افزایش می یابد. سایپایی‌ها سال گذشته آمار فروش ۳۸۷ هزار دستگاهی را ثبت کردند و سال جاری برآورد کردند ۴۵۲.۵ هزار دستگاه محصول به فروش برسانند. تحقق این برنامه به معنای رشد فروش ۵. ۱۷درصدی در سال جاری و نسبت به سال قبل خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ